A magyar vendégekért való harc elengedhetetlen: vajon tényleg magasak a hazai wellness szállodák árai? - Pénzcentrum


Galambos Péter: Rendszeresen figyelemmel kísérem a ksh.hu statisztikáit, különös tekintettel az ipari termelés és a gazdasági növekedés alakulására. Mindannyian törekszünk a fejlődésre, de amikor ez nem valósul meg, igyekszem feltérképezni az okokat: vajon mi magunk rontottunk el valamit, vagy a gazdasági környezet változásai játszanak közre? Az idei első negyedévünket sikeresnek könyvelhettük el, március végéig minden rendben zajlott, de április, május és június hónapokban a foglalások drámaian csökkentek. Ilyenkor gyakran beszélgetek olyan barátokkal, akik más szektorokban, például a kiskereskedelem területén dolgoznak, hogy képet kapjak a szélesebb piaci helyzetről. Véleményem szerint három fő tényező befolyásolta a helyzetünket: egyrészt a négycsillagos szállodák árai itthon túlságosan magasra kúsztak, másrészt sok magyar utazó inkább külföldi célpontokat választ, és végül a belföldi marketing erőfeszítéseink nem bizonyultak elegendőnek. A repülőtéri statisztikák is azt mutatják, hogy a kiutazó forgalom folyamatosan növekszik, különösen Dubaj, Barcelona és Milánó irányába. Ez világossá teszi, hogy sokan inkább külföldön költik el azt az összeget, amit itthon is elkérünk.

Az extra költés stagnál. Éttermi fogyasztás, ital, masszázs - ezekre személyenként, éjszakánként nagyjából ugyanannyit költenek a vendégeink évek óta, pedig jó lenne, ha emelkedne. A vendégek tudatosabban terveznek, sokan előre félreteszik a SZÉP-kártyás összegeket, és csak a nyaralásra költik el. Ez egyfajta pszichológiai tartalékolás, amit mi is érzékelünk.

Két figyelemre méltó trendet észlelünk a vendéglátás világában. Először is, a vendégeink egyre tudatosabb döntéseket hoznak: amennyiben január-februárban elindítunk egy nyárindító akciót, a foglalások viszonylag korán megkezdődnek, és a Black Friday akcióink is kiválóan teljesítenek. Ugyanakkor megfigyelhető egy jelentős növekedés az utolsó pillanatos foglalások terén, amikor az érdeklődők az érkezés napján vagy csupán egy-két nappal előtte döntenek. Ez a tendencia most éri el a csúcspontját, de mi felkészültek vagyunk az alkalmazkodásra. Rendszerünk folyamatosan működik, 0-24 órás elérhetőséggel, de ehhez a takarító csapatunknak is rugalmasan kell reagálnia – mindig szükség van néhány tiszta és előkészített szobára, hogy azonnal fogadhassuk az érkező vendégeinket.

A wellness kezelések iránti érdeklődés töretlenül növekszik. Ősszel különösen népszerű a meleg olajos, egész testes masszázsunk, amely 50 percnyi kényeztetést kínál mindössze 15-17 ezer forintért. Vendégeink egyértelműen imádják ezt a szolgáltatást! Az extra kiadások terén azonban nem tapasztalható növekedés, ahogy azt már említettem, és ez a vendégek viselkedésén is észlelhető.

Természetesen, a szöveget egyedivé tudom tenni. Íme egy alternatív változat: Igen, folyamatosan átalakul a forgalom összetétele. A hétköznapi forgalom növelése érdekében külön figyelmet fordítunk a szenior csoportokra és a kisgyermekes családokra. A 6 év alatti gyerekekkel rendelkező családok, valamint az idősebb korosztály a hétköznapokon aktívan keresnek programokat, ezért számukra speciális ajánlatokat dolgozunk ki.

Évente három-négy alkalommal végezzük el a bevételi elemzéseinket, és eddig azt tapasztaltuk, hogy a SZÉP-kártyás bevételünk stabilan 12,5%-ot képvisel a teljes bevételünkben. Ez az arány nem változik, sem felfelé, sem lefelé. Az apartmanok esetében ez az érték jelentősen magasabb, ám nálunk a külföldi vendégek, konferenciák résztvevői és csoportok nem igazán használják a SZÉP-kártyát, ami miatt ez az arány teljesen reálisnak mondható. A SZÉP-kártyás vendégek lényegében nem különböznek a többi látogatónktól – örömmel fogadjuk őket, és a lehető legjobb kiszolgálásban részesítjük őket.

Nem. Utoljára három évvel ezelőtt volt kölcsönzött takarítócsapatunk, azóta nem kellett hívnunk külföldi munkaerőt. Nyáron diákokat alkalmazunk éttermi kisegítői munkakörre - 16-18 éves fiatalokat, akik ma már maguktól jelentkeznek, azaz már toboroznunk sem kell.

Az utóbbi évekhez viszonyítva a munkaerőpiac jelentős változásokon ment keresztül: a szabad állások száma csökkent, és a verseny fokozódott. Már nem áll rendelkezésre annyi szabad kapacitás, mint régebben.

A külföldi látogatók aránya jelenleg 25% körül mozog, és célunk, hogy ezt a számot növeljük. Ideálisnak tartanám a 60-40%-os megoszlást, ahol a magyarok vannak többségben. Azonban a szomszédos Ausztria kihívásokkal teli terep: az online hirdetések költségei magasak, és az osztrák utazók általában távolabbi úti célokat keresnek. Ezzel szemben Csehország és Németország sokkal inkább a fókuszunkban van, bár Németországban jelenleg nem túl kedvező a megítélésünk. Az orosz turisták korábban jelentős számban látogattak el Hévízre a háború előtt, de azóta sajnos nem érkeztek, hiába tettünk erőfeszítéseket az évek során.

Éves szinten 60%-os kihasználtsággal működünk - ez elég a költségek fedezésére, de nem elég a nagyobb elrugaszkodásra. Ha 3-5%-kal tudnánk növelni a kihasználtságot, az már jelentős nyereséget hozna, hiszen a költségoldal ilyen arányú növekedésnél szinte nem változik. A legerősebb időszak karácsony és szilveszter, de december 24-én például mesterségesen korlátozzuk a létszámot 400 főre, hogy meghittebb legyen az ünnep. 25-27. között teltház van, szilveszterkor pedig 410 főig töltjük a házat. A karácsonyi időszakban külön programokat szervezünk: vacsora előtti műsor, színművészek, gitáros fellépés, desszertbüfé - ezek mind hozzájárulnak az ünnepi hangulathoz.

Marketinggel - de olyannal, aminek tartalma is van. Ha ki tudod emelni a zöld környezetet, a tiszta levegőt, a pihenés lehetőségét, és ha a vendég valódi gondoskodást érez, azzal ki lehet tűnni. Ez nem csak szlogen: nálunk az egyénre figyelünk, nem a csoportra. Ha megismerem a vendéget, tudom, mit szeret, és legközelebb bekészítem neki a kedvenc borát - ez nemcsak értékesítés, hanem valódi törődés. Volt már olyan vendégünk, akit névről nem ismertem, de tudtam, mit fogyasztott, és legközelebb bekészítettem neki a vörösborát. Kiderült, hogy egy ismert borászat vezetője - azóta törzsvendég lett. Ezek az apró figyelmességek teszik személyessé a szolgáltatást.

Related posts