Dacia Bigster Journey Hybrid 155: A Nagy Testvér A Dacia Bigster Journey Hybrid 155 egy új mérföldkő a márka történetében, amely valódi nagy testvérként lép színre az autók világában. Az innovatív hibrid technológiának köszönhetően a Bigster nem csupán k

Ha rövid az autód, toldd meg egy lépéssel - gondolhatták a Dacia mérnökei, azon spekulálván, hogyan tehetnék még ütősebbé Duster nevű sikermodelljüket. Az eredmény a Dacia Bigster, az a bizonyos lépés pedig nagyjából 23 centi a Duster aktuális modelljével szemben. Az újdonságot kizárólag hibrid hajtásláncokkal és 4 szereltségben dobták piacra; mi ezek közül a 2. legmagasabb szinttel kombinált full hibrid változatot kaptuk meg a szokásos egyhetes tesztelésre, rengeteg feláras holmival megspékelve.
A karosszéria hossza valóban szembetűnő változáson ment keresztül, és nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a Dusterek eddigi vizuális gyengeségeit is sikeresen orvosolták. A korábbi formátlan hátsó oldalablak és az elülső ajtók igénytelenséget sugalló műanyag betétei most már a múlté.
A frontrészt ebben a szereltségben a "bedobozolt" ködfényszórók teszik látványosabbá, míg hátul maradtak a villára hajazó lámpák, na meg az impozáns tetőspoiler. Tegyük hozzá: ezen a hosszabb kasztnin mutatnak jobban.
Az ötödik ajtót elválasztó díszléc mostantól egyedül a Bigster védjegye, és olyan szükséges volt arra a hatalmas fémfelületre, mint egy falat friss kenyér.
A hátsó ajtók rejtett kilincse az új Duster öröksége, a körkörös műanyagozás pedig az autó terepjáró képességeire utal, amit csak irigyelhetnek a Škoda Karoq/Hyundai Tucson/Kia Sportage kategóriájú konkurensek. Például az offroad nagyságrendű 220 mm-es hasmagasságot...
A belső tér számos elemet örökölt az új generációs Duster dizájnjából, azonban a digitális műszerfal itt egy központi 10 colos kijelzővel büszkélkedhet. Az alapinformációk mellett különféle megjelenítési lehetőségeket kínál, köztük a szintén standard navigációs térképet és a telefon tükrözési funkcióját.
A középkonzolon az automata váltó mívesen megformált pöcke a domináns elem; mögötte variálható rakodórekeszek találhatók, a kartámláét is beleértve. A szereltségben itt lépnek be a félig kézi, félig elektromos vezérlésű elülső ülések, a navigáció, a sötétített hátsó ablakok, miközben a vezetéstámogató rendszerek döntő többsége már alacsonyabb szinten is alapholmi.
Újdonság a Dacia-modelleknél az elektromosan zárható ötödik ajtó, a hátsó ülések pedig 4:2:4 arányban oszthatók; a középső rész pohártartós kartámlaként is használható. A Duster kemény kalaptartóját itt kihúzható roló váltotta fel, amely a koffer bővítésekor könnyebben kiszerelhető és raktározható.
Az autóban a légkondicionáló kezelése igazán figyelemre méltó, hiszen nem a megszokott tekerentyűs megoldást alkalmazza, hanem egy modern nyomógombos rendszert. A kényelem érdekében elöl és hátul is két darab C-típusú USB-csatlakozó áll rendelkezésre, így minden utas könnyedén feltöltheti eszközeit.
A hátsó tárolóhely mérete a versenytársakéhoz képest hasonló, viszont a 612 literes csomagtartó messze felülmúlja őket (például a Kia Sportage 586, míg a Škoda Karoq csupán 521 litert kínál). És csak mellesleg említem meg: a klasszikus lágy hibrid Bigster verziója 702 literes kapacitással büszkélkedhet...
A Bigster hibrid verziója a Renault csoporttól elsőként mutatja be az új, 1,8 literes benzinmotort, amely 109 lóerős teljesítményével lenyűgöz. A hibrid rendszer további alapkövei közé tartozik a 36 kW-os (49 LE) villanymotor, valamint az 1,4 kWh kapacitású akkumulátor. Az autó hatgangos, multimód automata váltóval van felszerelve, amely négy fokozatot biztosít a benzinmotorhoz, míg a villanymotor számára két fokozat áll rendelkezésre.
A rendszer teljesítményét a műszaki specifikációk tartalmazzák. A D pozícióban történő visszatöltés szinte a szabadonfutás állapotához hasonlítható, míg a B állás jelentősen hatékonyabb, különösen városi környezetben, ahol jelentősen csökkenti a közlekedési fékezgetést a lámpák előtt.
Az okos rendszer, amikor csak lehet, tisztán elektromos hajtásra kapcsol, a gyártó szerint városi forgalomban akár 80%-os arányban. Hogy ez pont ennyi volt-e, azt nem mértem, de tény, hogy ilyenkor sűrűn és tartósan világított az EV üzemmód, az átlagfogyasztás pedig 4,8 liter körül mozgott, lásd a megfelelő ábrát.
Egyszerűbben fogalmazva: a Bigster olyan fejlett rendszerekkel rendelkezik, amelyek párba állíthatók a Toyota hibrid technológiájának éllovasaival, beleértve a fogyasztást is. Azonban volt egy zavaró tényező: a benzinmotor hangja, amely különösen közepes fordulatszámoknál bántóan kerregő volt. Ezt csak a lenyűgöző üzemanyag-hatékonyság tudta feledtetni, hiszen az 50 literes tankkal könnyedén elérhető a 1000 kilométeres hatótávolság…