Eddig csupán az autók voltak képesek arra, amit ez a roller most nyújt.


Nem szükséges, hogy életveszélyes helyzetekbe kerülj, miközben a város utcáin rollerezel. Kipróbáltunk olyan modelleket, amelyek kiváló futóművel és modern biztonsági extrákkal rendelkeznek, így sokkal biztonságosabbá teszik a városi közlekedést Budapesten.

Valószínűleg azzal mindenki egyetért, hogy kevés veszélyesebb kétkerekű jármű létezik a városi forgalomban, mint az elektromos roller. Gyors, hangtalan, apró kerekeken gurul, amik általában nehezen bírják az úthibákat. Ami viszont még veszélyesebbé teszi a rollert, az leggyakrabban az, aki vezeti.

De valóban önpusztító dolog rollerrel közlekedni? Igaz, hogy a kisméretű kerék, gyatra fék, szerény teljesítmény miatt nem vehető komolyan, mint közlekedési eszköz? Spoiler: Nem! Hogy kiderítsük, milyen egy tisztességes roller, hogy mennek, milyen futómű van alattuk, milyen extrákkal vannak felvértezve, kipróbáltuk a Xiaomi legújabb rollereit. A belépőmodelltől egész a csúcsváltozatig.

A Xiaomi legújabb rollereinek elnevezésekor nem fárasztották magukat túlságosan a kreatív gondolkodással. Egyszerűen csak elővették a menő kifejezéseket tartalmazó zsákot, és húzgálták belőle a neveket, mintha csak véletlenszerűen dobták volna rá őket a rollerekre. Például, ha kérdeznének, hogy mi a különbség az Elit, Pro, Max és a hozzájuk tartozó 5-ös számok között, valószínűleg teljesen tanácstalan lennék. Szerencsére a Xiaomi szakértői segítettek a helyes sorrend megértésében. Szóval, az Electric Scooter Elit a belépőszintű modell, utána következik az egyszerű Electric Scooter 5, majd a Pro és végül a Max. Egyszerű és világos, nemdebár?

Az utóbbi két évtizedben számos egy- és kétkerekű, sőt, akár háromkerekű mikromobilitási eszköz tárult elém, amelyekkel nap mint nap közlekedtem, vagy épp bátran szeltem a városi utcákat. Mégis, a bútorgörgő méretű kerekek mindig is keltettek bennem egyfajta félelmet. Nem tudtam elképzelni, hogyan lehetne ezekkel biztonságosan fékezni, vagy egyáltalán megküzdeni a budapesti utakon kialakuló káosszal. Azonban, ahogy egyre inkább körülnéztem, rá kellett jönnöm, hogy talán mégsem minden olyan borongós, mint ahogy azt elsőre gondoltam.

A Xiaomi legújabb modelljei 10 colos (25,4 cm) kerekekkel büszkélkedhetnek, melyek belső nélküli abroncsokkal vannak ellátva. Az Ultra változat különlegessége, hogy defektjavító gélt is tartalmaz, így extra védelmet nyújt a váratlan helyzetek ellen. Ez a méret ideális kompromisszumnak bizonyul, hiszen a roller még mindig kompakt, ugyanakkor képes áthidalni az első úthibákat anélkül, hogy megakadna. Továbbá, a gyártó legfrissebb rollersorozatának minden modellje rendelkezik egyfajta rugózással, ami elengedhetetlen funkció a kényelmes és biztonságos közlekedéshez.

Ezen felül a rollerek első és hátsó világítással vannak felszerelve, ami jelenleg nem kötelező, ugyanakkor a kormány szélein található villogó irányjelzők és féklámpák a biztonságot szolgálják. A Max változat különlegessége a kiegészítő környezeti világítás, amely éjszaka segít abban, hogy a rollert könnyebben észrevegyék. Minden egyes modell terhelhetősége 120 kilogramm, súlyuk pedig a kivitel függvényében 20-23 kilogramm között mozog. A járművek maximális sebessége 25 km/óráig terjed, és mindegyikük másodpercek alatt összecsukható, így egyszerűen magunkkal vihetjük őket a tömegközlekedési eszközökre is.

A rollerek hátsó kereke hajtott, és egyes darabok képesek regeneratív fékezésre, visszatáplálásra is. Izgalmas, az autóiparban már megszokott extrák is leszivárogtak a rollerekbe, így kipörgésgátló, és 3 százalékosnál meredekebb lejtőn megállva aktiválható visszagurulásgátló is került beléjük. Utóbbi elektromosan rögzíti a járművet, majd gázadásra automatikusan old. Emellett esőben is használhatók a rollerek, bár ideális esetben azért inkább száraz időben érdemes velük közlekedni.

Az Electric Scooter család modelljeinek árai a következőképpen alakulnak: a belépő szintű Electric Scooter Elite 149.990 forintért vásárolható meg, míg az Electric Scooter 5 ára 169.990 forint. A prémium verzió, az Electric Scooter 5 Pro, 229.990 forintba kerül. A legmagasabb kategóriájú Max modellért pedig 259.990 forintot kell fizetni.

Az Elit verzió különlegessége, hogy csupán az első kereke rendelkezik rugózással, és hatótávolsága 45 kilométer. Ha viszont egy kategóriával feljebb lépünk, a hatótáv már 60 kilométerre nő. A Pro változat nemcsak a megnövekedett hatótávval büszkélkedhet, hanem a hátsó felfüggesztés is hozzájárul a kényelmesebb utazáshoz. A csúcsmodell, a Pro, pedig még tovább emeli a tétet: finomhangolt futóművet, háromórás gyorstöltőt és extra világítást kínál, ráadásul a motor maximális teljesítménye akár 1000 wattra is felkúszhat.

Kezdetben a legkisebb és legegyszerűbb verzióval vágtam neki a Margit-sziget felfedezésének. Nem mondhatom, hogy profi vagyok a rollerezésben, így a fokozatosság mellett döntöttem. Azonban muszáj volt a választható üzemmódok közül a Sportot választanom, mert ez lehetővé teszi, hogy a rollerem elérje a 25 km/órás sebességet, így tartani tudom a lépést a többiekkel. Általában ezek a roller típusok kínálnak normál módot, ami 15 km/óráig terjed, valamint egy sétáló üzemmódot is, amely a gyalogosok 6 km/órás tempójához igazítja a sebességet.

Az első néhány méteren véletlenül egykerékre állítottam a rollert, ami nem igazán volt a tervem része, de sikerült elkerülnöm a komolyabb bukást. Persze, nem csak rajtam múlt a dolog. Később, amikor a többi rollert is kipróbáltam, meglepő módon kiderült, hogy a legkisebb és legolcsóbb verzió vezetése a legnehezebb, míg a többi sokkal könnyebben irányítható volt.

Lehetséges, hogy az alap kormány formája keskenyebbnek látszik, ami miatt érzékenyebben reagál a mozgásokra, és a gázkar működése is darabosabbnak hatott. Ezen kívül a felfüggesztés nem annyira kifinomult, mint a többi modellnél. Ugyanakkor, ha ingázásról, mindennapi közlekedésről van szó, ez a verzió tökéletes választás lehet; végül is, ez a legkönnyebb és legegyszerűbb megoldás az összes közül.

A nagyobb modellek már az első pillanattól kezdve remek társaim lettek. A fejlettebb felfüggesztésük fantasztikusan kisimítja az úthibákat, és a kanyarokban is sokkal magabiztosabb érzést nyújtanak. Érezhetően élénkebben reagálnak a vezetési impulzusokra, bár a gyorsulás minden esetben a fedélzeti elektronika által beállított 25 km/órás határnál megakad. Ami igazán lenyűgöző, az a stabilitásuk: akár földúton, zöld gyepen, vagy éppen rázós macskakövön haladva is meglepően biztosan teljesítik a kihívásokat.

Rugózás nélküli futóművel ez tuti sokkal küzdelmesebb lett volna, ráadásul a laza talajon egyszer sem kapart el a hajtott hátsó kerék, még határozott gázkezeléssel sem.

Az első fék finomhangolására is van lehetőség, amit egy regeneratív hátsó fék egészít ki. Ez a megoldás nemcsak a fékezés hatékonyságát növeli, hanem a hatótávot is javítja, lehetővé téve, hogy egyetlen töltéssel még messzebbre juthassunk. Egy igazán szórakoztató extra az irányjelző, amely segít eloszlatni a rollerekkel kapcsolatos legnagyobb rejtélyt: merre is folytassuk az utunkat. Persze ehhez a vezető aktív közreműködése is szükséges. Az irányjelző a kormány két végén található, így egy átlagos testalkatú rollerhasználó számára jól látható marad, és nem takarja el a testével.

Bár a teszt után sem vagyok benne biztos, hogy átállnék rollerre, vagy egyéb, apró elektromos járműre, de az biztos, hogy közel sem annyira életveszélyes műfaj ez a rollerezés, mint amilyennek kintről látszik. Sőt, kifejezetten izgalmas, hatékony és gyors is. Legalábbis tisztességes hardverrel.

Related posts