A vasúttársaságot súlyos pénzügyi nehézségek fenyegetik, de az igazgató úgy véli, hogy létezik kiút a válságból.


A román állami vasúttársaság (CFR) nem kerül csődhelyzetbe, azonban a felhalmozott adósságai miatt elképzelhető, hogy fizetésképtelenné válik - ezt nyilatkozta az utasszállító szegmens vezetője csütörtökön.

Traian Preoteasa a legutóbbi sajtótájékoztatón osztotta meg aggodalmait a közvéleménnyel. Elmondása szerint néhány nappal ezelőtt a gázolaj-beszállító értesítette őket arról, hogy 100 millió lejes adósságot halmoztak fel, és figyelmeztetett az üzemanyagszállítás leállításának lehetőségére. "Ezért említettem, hogy elképzelhető, hogy bizonyos forgalmi szegmensek leállására kényszerülünk. Jelenleg azonban még nem állítottunk le semmit" - hangsúlyozta az igazgató a News.ro híradása szerint. Hozzátette, hogy a cég továbbra is szembesül a kockázattal, hogy fizetésképtelenné válik, mivel az állami támogatások nem elegendőek a működésüket terhelő költségek fedezésére.

Az összeget a vasúti reformokért felelős hatóságnak (ARF) kellett volna az inflációval összhangban módosítania, ám a helyzet továbbra is a 2022-es szinten stagnál, miközben a gázolaj és az elektromos áram ára szinte megduplázódott. A forráshiányt illetően a szakértő hangsúlyozta, hogy minden szükséges dokumentumot benyújtottak a hatósághoz, és igazolták, hogy a vasúttársaság működésében nincs pazarlás. "Húsz éve várunk a vasúti reformokra, de ahhoz, hogy előreléphessünk, elengedhetetlen a megfelelő finanszírozás. Ha ezt nem fogják fel, akkor nem mi fogjuk leállítani a szolgáltatást. Elég, ha az áram- vagy üzemanyagszolgáltató korlátozza a hozzáférésünket a tartozásaink miatt, és minden automatikusan leáll" - figyelmeztetett.

Az igazgató három lehetséges megoldást vázolt fel: vagy a szükségletek szerint kapják az állami szubvenciót, vagy megnövelik a jegyárakat, vagy pedig csökkentik a vasúti járatok számát. "Mondják meg, hogy melyiket akarják. De nem fogunk egyetlen személyt sem elbocsátani amíg nem egyértelmű a helyzet. Nem fognak késni egy napot sem a fizetések, még ha semmi egyébre sem marad pénzünk" - közölte Preoteasa.

Sajtótájékoztatóján az újságírók érdeklődésének középpontjába került az adóbevallása, mivel havi jövedelme meghaladja a 11 ezer eurót. Ez a jövedelem nem csupán a CFR-től származik, hiszen a Metrorex vezetőségében is tevékenykedik, emellett pedig lakások bérbeadásából is származik bevétele. Az ingatlanai között szerepel egy dubaji is. "Nem tartozom a szegények közé (...) Ha valaki állami alkalmazott, akkor éhen hal? (...) Miért lenne összefüggésben a CFR anyagi nehézsége az én dubai ingatlanjaimmal?" - felelte a felmerült kérdésekre.

Related posts