Egy újabb hátborzongató részlet került napvilágra a Titanic utolsó óráiból – megdöbbentő, hogy mennyire bátor és önfeláldozó volt a legénység.

Az 1912 áprilisában tragikus módon elsüllyedt Titanic roncsának állapota fokozatosan romlik, és a közeljövőben teljesen eltűnhet a tenger mélyén. A tengeri só, a különféle baktériumok, a magas nyomás és a mélytengeri élővilág kegyetlen hatásai mind hozzájárulnak ehhez a folyamathoz. Ennek ellenére a Titanic még mindig rejt magában meglepetéseket és titkokat, amelyek közül most újabb izgalmas felfedezések látnak napvilágot.
"A Titanic hajóroncs állapota az idő előrehaladtával folyamatosan romlik, ami teljesen természetes folyamat" - mondta Lori Johnson, a roncsot dokumentáló csapat egyik tagja 2019-ben. Mielőtt a hajó végleg szétesne és nyomtalanul eltűnne, a szakemberek fáradhatatlanul dolgoznak azon, hogy minél részletesebben feltérképezzék a roncsot, ezzel is gazdagítva tudásunkat a múlt ezen ikonikus szimbólumáról.
Az egyik csapat a roncs 3D-s "digitális ikertestvérét" kívánta megalkotni, fényérzékelők, távolságmérők és fotogrammetria alkalmazásával.
A lidar segítségével 700 000 kép készült a roncsról és a fotogrammetria segítségével egy csapat teljes képet alkotott a Titanicról a National Geographic és az Atlantic Productions dokumentumfilmje számára.
„Kérlek, formáld át a szöveget egyedivé!” – kérte Parks Stephenson, a Titanic szakértője a BBC-nek.
A csapat véleménye szerint az általuk kidolgozott modellek újabb bizonyítékokkal szolgáltak a hajó elsüllyedéséről szóló szemtanúi beszámolókhoz. A szkennelési folyamat során felfedeztek egy rést, amely valószínűleg a jéghegy által létrehozott törés következménye, így megerősítve a túlélők állításait, miszerint az ütközés során jégdarabok jutottak be a kabinokba.
A kutatások során egy rendkívül érdekes megfigyelésre bukkantak: a Titanic kazánjai közül néhány homorú formájú volt, és egy szelep nyitott állapotban található a hajó tatján. Ez arra enged következtetni, hogy a kazán még üzemelt, amikor a hajó végleg alámerült, alátámasztva azokat a beszámolókat, amelyek szerint Joseph Bell, a 51 éves mérnök, és csapata szándékosan maradtak hátra, hogy folyamatosan üzemeltessék a kemencét és világítást biztosítsanak a hajón. Ezzel segítették a menekülésre készülő utasokat és a legénységet.
"Mindez a nyitott gőzszelep képe által vált szimbolikussá, amely csendesen pihent a tatban" - osztotta meg Stephenson a BBC-vel.
A csapat újabb felfedezéseket tehetett azzal kapcsolatban, hogy miért merült el a Titanic. Eredetileg úgy kalkulálták, hogy a hajó négy rekesz víz alá kerülése esetén is képes lesz a felszínen maradni. Azonban a legújabb szimulációk azt mutatják, hogy a jéghegy által okozott sérülés hat rekeszre is kiterjedt, és mindegyikben apró lyukak képződtek.
A csapat által végzett szimulációk eredményei alapján juthattunk el ehhez a következtetéshez, azonban fontos megjegyezni, hogy nincsenek fényképes bizonyítékok, hiszen az alsó orr sérült része az óceán mélyén rejtőzik. Miközben a hajó fokozatosan szétesik, remélhetőleg a szkennelések hosszú éveken át információt adnak a roncsokról, lehetőséget teremtve a kutatók számára, hogy alaposan átgondolják a részleteket - olvasható az Iflscience riportjában.