A MÁV éppen a nem megszokott vonatinformációkkal birkózik.


"Informatikus kollégáink folyamatosan dolgoznak azért, hogy a MÁV-csoport hiteles utastájékoztatási felületeinek elérhetőségét a szabályozatlan adathalászati kísérletek se lassíthassák, akadályozhassák" - ezt közölte a MÁV a Telexnek arra a kérdésére, tettek-e újabb intézkedéseket annak érdekében, hogy a vonatok késési adataihoz ne férjenek hozzá az alternatív vonatinfóként működő oldalak. Az ugyanakkor a válaszból nem derül ki, hogyan akadályozzák meg azt, hogy az alternatív oldalak hozzáférjenek az adatokhoz.

A múlt héten nagy port kavart, hogy a MÁV lelőtte a Vonatinfó alkalmazást, a térképet, amin élőben lehetett követni, melyik személyszállító vonat merre jár, és késik-e. (Többek szerint azért, hogy ezzel takarják el a késéseket, mások mellett erről írt Vitézy Dávid is). Bár az osztrák ÖBB alkalmazásán is lehetett alternatív úton követni a MÁV vonatait, lelkes amatőrök összedobtak egy saját felületet, a Holavonat.hu-t. Lázár János azonban nekiment az alkalmazásnak, és arról írt, hogy a Holavonat.hu a magyar vasutat "fikázó, fanatikus Tisza-aktivisták és a fanatikus hobbivasutasok vonatfigyelő oldala". Vitézy azt írta a miniszter posztjáról, hogy példátlanul szánalmas lett, egyúttal lemondásra szólította fel.

A miniszter kritikája után a létrehozói leállították a Holavonat.hu oldalt, de kedd reggel óta elérhető egy új felület, amin keresztül ugyanúgy lehet követni, hogy merre járnak a vonatok, mint ahogyan korábban a MÁV Vonatinfó alkalmazásán lehetett. Erről azt írták, hogy az oldal az EMMA (egységes menetrendi kereső) elérhető adatait használja, legfeljebb percenként kéri le azokat, és pontosabban lehet látni a térképen minden az országban működő (és az EMMA rendszerben fent lévő) vonatot. "Tervezünk további fejlesztéseket is, hogy minél könnyebben használható legyen, és több információt el lehessen benne érni" - fogalmaztak az oldal létrehozói, akik szerint a MÁV próbálja elrejteni az összes lehetséges adatot, beleértve a késéseket is. Később más vonatkövető oldalak is elindultak. Noha ezek nyilvánosan elérhető adatokat használnak, a MÁV mégis szabályozatlan adathalászati kísérletekről írt.

Related posts