Munkaügyi problémák hátráltatják a BYD brazil gyárának megnyitását.

A szegedi építkezésen kialakult vita csupán a jéghegy csúcsa, hiszen a BYD Brazíliában egy sokkal komolyabb munkaügyi botrány közepébe került. A helyi hatóságok állításai szerint több mint 160 kínai munkást embertelen körülmények között alkalmaztak, ami súlyosan befolyásolja a gyár átadásának ütemezését, és jelentős késedelmeket okoz.
A szegedi BYD-üzem építkezésén tevékenykedő, korábban szerződéses státuszban lévő kínai munkások egy csoportja július végén lejáró megállapodásuk után elutasította a fővállalkozó AIM Construction Hungary Kft. új, teljesítményalapú bérezési ajánlatát. A munkavállalók a korábbi fix bérük megőrzését kérték, azonban a cég ezt nem fogadta el, amelynek következtében a dolgozók hazautaztak Kínába.
A brazil Camaçariban épülő BYD-üzemnél tavaly decemberben munkaügyi vizsgálat indult, amely szerint több mint 160 kínai munkás "rabszolgasághoz hasonló körülmények" között dolgozott. A jelentés útlevél-elvételekről és szabálytalan vízumokról is beszámolt. A fővállalkozó kínai Jinjiang Csoport tagadta a vádakat, de a BYD elismerte, hogy voltak problémák, és a munkásokat szállodákba költöztették.
A brazil hatóságok májusban pert indítottak a BYD és két szerződéses partnere ellen emberkereskedelem és munkajogi jogsértés miatt. Az ügy a kínai közösségi médiában is nagy felháborodást váltott ki, felidézve a korábbi, kemény munkakörülményekről szóló jelentéseket.
A Reuters szerint a brazíliai gyár termelése legkorábban 2026 decemberében indulhat el. A BYD hasonló ütemezéssel tervezi törökországi (Manisa) és indonéziai (Subang) üzeme indítását is, miközben thaiföldi gyárában már 2024 óta folyik a termelés. A vállalat célja, hogy 2030-ra értékesítéseinek fele külföldi piacokról származzon - írja a G7.