Országos szintű konferencia az oktatás jövőbeni irányvonalairól


A mesterséges intelligencia (MI) forradalmasíthatja a pedagógusok mindennapi tevékenységét, hiszen számos módon segítheti őket a hatékonyabb oktatásban. Az óvodai foglalkozásoktól kezdve az iskolai tanórákig, az MI integrálása új dimenziókat nyithat meg a tanulásban. Különböző alkalmazások és programok segítségével a pedagógusok személyre szabott tanulási élményeket kínálhatnak, amelyek figyelembe veszik a diákok egyéni igényeit és fejlődési ütemét. Ezen felül a mesterséges intelligencia nem csupán az oktatás folyamatát alakítja át, hanem a tanárok és diákok közötti kapcsolatot is gazdagíthatja. Az interaktív technológiák révén a diákok aktívabb részesei lehetnek a tanulási folyamatnak, míg a tanárok jobban nyomon követhetik a tanulók előrehaladását, így célzottabb támogatást nyújthatnak. Fontos azonban, hogy a digitális világ által kínált lehetőségek kiaknázása során ne feledkezzünk meg az emberi kapcsolatok fontosságáról. Az oktatás nem csupán információátadás, hanem érzelmi és társadalmi tanulás is, amelyet a mesterséges intelligencia nem tud teljes mértékben helyettesíteni. A Kreativitás és innováció az oktatásban című konferencia során számos értékes gondolat és tapasztalat került megosztásra, amelyek arra ösztönöznek, hogy tudatosan és felelősségteljesen közelítsünk a technológiai újításokhoz az oktatás területén. A Sapientia egyetem marosvásárhelyi karának campusán zajló esemény remek lehetőséget biztosított a pedagógusok számára a legújabb trendek és módszerek megismerésére, valamint a közös jövő építésére.

A Maros Megyei Pedagógusok Háza immár tizenkettedik alkalommal rendezett ülésszakot, amely a különböző oktatási területeken dolgozó szakemberek számára kínált lehetőséget a találkozásra és tapasztalatok megosztására. Az esemény résztvevői között megtalálhatóak voltak a köz- és felsőoktatásban dolgozó pedagógusok, iskolai tanácsadók, pszichopedagógusok, speciális nevelési szakemberek, könyvtárosok, valamint a dokumentációs központokban tevékenykedő tanárok is. A rendezvény ünnepélyes megnyitóját péntek délután tartották az egyetem dísztermében, ahol az öt marosvásárhelyi egyetem oktatói előadásokat tartottak. Szombat délelőtt az akadémiai előadások folytatódtak, ezt követően pedig tíz különböző területet érintő, tömbösített szekció-előadások váltották egymást. A konferencia célkitűzéseiről, idei sajátosságairól és tapasztalatairól Fodor Sándor József főszervezővel, a Maros Megyei Pedagógusok Házának igazgatójával beszélgettünk, aki osztotta meg velünk a rendezvény jelentőségét és a résztvevő szakemberek lelkesedését.

Többféle tudományág sikeres találkoztatása

2020 és 2023 között a világjárvány következtében online formában zajlottak az ülésszakok, míg tavaly óta végre újra fizikailag is találkozhattunk. Az idei évben a résztvevők száma jelentősen megnőtt a múlt évhez képest, ami arra utal, hogy kezdenek visszatérni a dolgok a régi kerékvágásba. Egy konferencia valódi értelme abban rejlik, hogy nemcsak a tudományos igényű szakmai ismeretek átadására ad lehetőséget, hanem az interakciókra, a kapcsolatok kialakítására és a tapasztalatok megosztására is. Ez utóbbi szempont rendkívül fontos, és éppen ezért ez a konferencia elsődleges célja - emelte ki a főszervező, akit arra kértünk, hogy ossza meg velünk a véleményét az idei előadásokról.

Egyetemi oktatók lenyűgöző értekezéseit hallgathattuk meg, amelyek olyan magas színvonalat képviseltek, hogy, ahogy a záróünnepségen is kifejtettem, elgondolkoztam rajta, miért nem lehetek egy szivacs, amely mindent, ami itt elhangzott, magába szívhat. Tavaly indult el az a kezdeményezés, hogy a rendezvény keretein belül a Marosvásárhelyen székelő vagy itt kirendeltséget működtető öt egyetem oktatói bemutassák dolgozataikat, és a házigazda egyetem változik évről évre. Múlt évben a MOGYTTE vállalta ezt a megtisztelő feladatot, idén pedig a Sapientia volt a partnerünk. A megnyitón már kiderült, hogy a jövőben a Dimitrie Cantemir Egyetemen folytatjuk a rendezvényt. Nagy örömmel és büszkeséggel tölt el, hogy minden intézmény aktívan támogatta a konferenciát, és színvonalas előadókat delegált. Minden felsőoktatási intézmény a saját jellegzetességeit hozta magával, ami rendkívül színessé és érdekessé tette az eseményt, a hallgatóságot pedig annyira lekötötte, hogy szinte mozdulatlanul követték a soron következő értekezéseket. 2024-ben kissé bizonytalanul indultunk a különböző egyetemek és tudományágak találkozásával, de idén már világosan kiderült, hogy éppen ez a sokszínűség a rendezvény egyik legnagyobb értéke. A rangos előadók közül említhetem a Kolozsvári Akadémiai Bizottság (KAB) Bukaresti Regionális Munkabizottságából érkezett, marosvásárhelyi születésű dr. Szedlacsek Istvánt, valamint dr. Kádár Annamáriát, akinek neve nemcsak megyénkben és Erdélyben, hanem az egész Kárpát-medencében ismert, és a Sapientia Tanárképző Intézetét képviselő dr. Tódor Erikát. Az elhangzott előadások és az ülésszakra beküldött dolgozatok a korábbi évek gyakorlatának megfelelően kötetben fognak megjelenni.

A román nyelvű előadások mellett magyar nyelven is elhangzottak értekezések. Mennyire fogadták el nyitott szívvel ezeket a bemutatókat a román ajkú kollégák?

- Nagyon is érdekelték őket ezek az előadások, és mivel a kivetített kísérőszöveg román nyelven íródott, tökéletesen tudták követni az elhangzottakat. A konferencia nagy hiányossága, hogy nincs tolmácsunk, de bízunk benne, hogy ezt jövőre sikerül megoldanunk, és így a magyar anyanyelvű előadóinknak sem kell majd kétszeres munkát végezni a román szöveg összeállítása miatt.

Az MI alkalmazása és a mögötte húzódó értékek felfedezése.

Nézzük meg együtt az idei ülésszak tematikájával kapcsolatos megállapításokat és tanulságokat!

A konferencia címe: "A jövő didaktikája - A mesterséges intelligencia (MI) és az oktatás közötti kölcsönhatás multikulturális viszonylatban". Célunk az volt, hogy felfedezzük, miként kapcsolódik össze a mesterséges intelligencia és a multikulturalitás, két látszólag különböző fogalom. A rendezvény során tartott inspiráló előadások világossá tették, hogy ezek a területek nemcsak párhuzamosan léteznek, hanem szoros interakcióban állnak egymással. A mesterséges intelligencia olyan univerzális eszköz, amely a multikulturális világban is releváns, és amely a jövőnket formálja. A fiatalok számára az MI már a mindennapok része, míg az idősebb generációk számára sokszor még érthetetlen fogalom. Az a kihívás előtt állunk, hogy pedagógusként hogyan tudjuk ezt az új technológiát integrálni a tanítási folyamatba, hogy támogathassuk a fiatalok fejlődését és útkeresését. Az előadások során egyértelműen megfogalmazódott, hogy számos lehetőség rejlik abban, hogy a mesterséges intelligenciát a jövő érdekében helyesen irányítsuk, hiszen hatással lesz az orvostudományra, az oktatásra és a modern közlekedésre is. Fontos hangsúlyozni, hogy a mesterséges intelligencia mögött mindig emberek állnak. Az MI nem önállóan létezik, hanem az emberek tudását és tapasztalatait hordozza, és nekik van szánva. A pedagógusok feladata, hogy a digitalizáció eszközeinek alkalmazása során megőrizzék az oktatás emberi aspektusát, és biztosítsák a tanulók közötti lelki kapcsolódást. A jövő oktatásának kulcsa az emberi értékek megtartása és a technológiai fejlődés harmóniájának megteremtése.

A kulcsszavak kreatív megjelenítése új dimenziókat nyithat meg a kommunikációban. Az ötletes szavak és kifejezések nemcsak figyelemfelkeltőek, hanem mélyebb jelentéseket is közvetíthetnek. A szavak színes palettájával játszva, egyedi és vonzó üzeneteket alkothatunk, amelyek kifejezik a gondolatainkat és érzéseinket. A kreativitás ereje abban rejlik, hogy a megszokott kereteken túllépve, merünk új utakat felfedezni a kifejezésmódunkban. Az innovatív kulcsszavak tehát nem csupán eszközök, hanem a gondolataink szárnyalásának lehetőségei is.

A konferencia főszervezőjét az érem másik oldaláról is megkérdeztük, mármint arról, hogyan látja a fiatalok viszonyulását a mesterséges intelligenciához, aminek segítségével pillanatok alatt készíthetnek el egy dolgozatot.

Szerintem ezt a folyamatot érdemes szabadon hagyni, mivel egy diák vagy egyetemi hallgató esetében elengedhetetlen, hogy az MI által generált szöveget valóban sajátjának érezze. Ez magában foglalja a szöveg alapos átnézését és esetleges javításait is. Ahhoz, hogy a mesterséges intelligencia valóban értékes és minőségi szöveget hozzon létre, elengedhetetlen, hogy a diákok megfelelő kulcsszavakat és irányelveket biztosítsanak. A diákok kreativitása abban rejlik, hogy megtalálják a módját annak, hogyan kommunikáljanak hatékonyan az MI-vel, hogy a kívánt eredményt elérjék. A tanároknak tehát érdemes lehet a szöveg mögött álló munkát és folyamatot is figyelembe venniük, nem csupán a kész produktumot.

A konferencián elhangzottak alapján a mesterséges intelligencia számos izgalmas és innovatív módon alkalmazható a közoktatás területén. Például, a tanulók személyre szabott tanulási élményét támogathatja, hiszen a mesterséges intelligencia képes elemezni a diákok teljesítményét, és ennek alapján egyedi tanulási tervet ajánlani számukra. Ezen kívül, az MI segíthet a tanároknak is, például a feladatok és értékelések automatizálásával, így több időt szentelhetnek a diákokkal való személyes foglalkozásra. A virtuális tanulási asszisztensek pedig a tanórák során valós idejű támogatást nyújthatnak, válaszolva a diákok kérdéseire vagy kiegészítve az anyagot. A mesterséges intelligencia továbbá a tanulási stílusok és preferenciák figyelembevételével támogathatja a csoportos munkát, segítve ezzel a diákok közötti együttműködést és a társas készségek fejlődését is. Összességében, a mesterséges intelligencia integrálása a közoktatásba nemcsak a tanulási folyamatokat teheti hatékonyabbá, hanem a tanárok munkáját is megkönnyítheti.

A gyermekek fejlődése szoros összefüggésben áll életkorukkal és a rendelkezésre álló erőforrásokkal. A Pedagógusok Háza kínál olyan továbbképzéseket, ahol a tanárok betekintést nyernek abba, miként integrálhatják a mesterséges intelligencia adta lehetőségeket a különböző korosztályokkal való munkájukba. Legyen szó óvodai játékokról, a felső tagozatosok tudásszintjének felméréséről, vagy a kutatás iránti érdeklődés felkeltéséről, a lehetőségek széles spektrumot ölelnek fel. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy egy tanóra nem csupán ezekből az elemekből áll. A párbeszéd, a szocializáció és az alapvető érzelmekre való figyelem ugyanolyan lényegesek, hiszen ezek a tényezők adnak értelmet az emberi létezésnek – emelte ki a főszervező.

Related posts