Parázs lakossági fórum Budapest új futballstadionjáról: biztosan megvalósul, de a részletek kulcsfontosságúak.

A labdarúgó NB I-es Újpest FC és a klub többségi tulajdonosa, a Mol-csoport által szervezett lakossági fórum izgalmas és érdekfeszítő párbeszédeket hozott, de összességében a rendezvény a kultúrált diskurzus keretein belül zajlott. A fórum középpontjában a IV. kerületbe tervezett új futballstadion és sportpark állt. A hétfői találkozón a helyi lakosok elsősorban az együttélés kihívásaival kapcsolatos aggályaiknak adtak hangot, mint például a fényszennyezés, a mérkőzések idején tapasztalható zajszint, a megnövekedett forgalom, valamint a parkolóhelyek hiánya. Ratatics Péter, az Újpest elnöke, aki a fejlesztői oldal képviseletében szólt a közönséghez, világossá tette, hogy a projekt megvalósulása elkerülhetetlen. Szavai alapján egyértelművé vált, hogy a helyi közösséggel nem az építkezés elkerülhetetlenségéről, hanem annak mikéntjéről kívánnak egyeztetni.
Bár a kerületi lakosok egy része kifejezte aggodalmát, Újpesten új stadion építése van készülőben a húszszoros magyar bajnok számára. Ezt a hírt egy héttel ezelőtt Trippon Norbert, Újpest polgármestere osztotta meg a Fóti útra tervezett létesítménnyel kapcsolatban. Most pedig Ratatics Péter, a klub elnöke és a Mol Vagyonkezelő képviselője is megerősítette a terveket, bár próbálta diplomatikusan tálalni a dolgot a mintegy 150-200 fős lakossági fórumon.
A lila-fehérek 2025-2026-os bajnoki szezonját is felvezető programsorozat egyik fő témáját az új stadion szolgáltatta, melynek terveit hétfő este mutatták be az érdeklődőknek. A Mol két eltérő tervvel készült az UTE jégcsarnokában tartott, közel kétórásra nyúló fórumra, annak megfelelően, hogy végül sikerül-e egyezségre jutni az önkormányzattal a kiválasztott helyszín, az egykori Tunsgram-telephely (Fóti út 141.) tőszomszédságában található önkormányzati telkek bevonásáról a fejlesztési területek közé vagy sem.
A tervek szerint egy új stadion épülne, amely kezdetben körülbelül 18 ezer férőhellyel rendelkezne, de később könnyedén bővíthető lenne 22 ezerre. Az új létesítmény a jelenlegi Újpesti Haladás sporttelep helyén kapna helyet, ahol emellett egy modern edzőközpontot is kialakítanának az NB I-es csapat számára. A Szilágyi út irányában pedig egy új kereskedelmi központ tervezése is folyamatban van, amely a Rákospalota-Újpest vasútállomás közelében épülne meg. A projekt keretében nem csupán a klub működését segítő létesítmények, mint például irodák, konditermek és szurkolói boltok valósulnának meg, hanem egy egészségügyi-logisztikai központ is, amely a Mol stratégiai céljait szolgálná. Ennek révén a csapat szükségleteit nemcsak kielégítenék, hanem a szélesebb közönség számára is elérhetővé tennék, ezzel új bevételi forrást generálva a fizetőképes lakosság és más sportolók számára. A fejlesztés során a terület körülbelül negyedét közparkos jellegű funkciókkal gazdagítanák, ami a közösség számára is előnyös lenne. Fontos azonban kiemelni, hogy a klub hangsúlyozza, hogy a beruházás a Mol magántőke-befektetése keretében valósul meg, és magántulajdonban lévő telken fog megépülni.
"A Fóti úti fejlesztés esetében fontos célunk, hogy a sportpark szervesen illeszkedjen az újpesti közösség kulturális és közösségi életébe. Ez csak úgy valósulhat meg, ha nyitottsággal fordulunk az újpesti lakosok felé: kérdéseket teszünk fel és válaszolunk meg, véleményeket ütköztetünk és szükség esetén kompromisszumokat kötünk. Ugyanígy fontosnak tartjuk a kerületi önkormányzattal való partnerséget is, hiszen a sportpark csak az önkormányzati telkek bevonásával valósulhat meg" - magyarázta a klubvezető.
A fórum résztvevői közül leginkább azok fejezték ki aggályaikat, akik közvetlenül a fejlesztési terület szomszédságában laknak. Sokan attól tartanak, hogy a tervezett 30 méter magas stadion, valamint a négy-öt szintes kiegészítő épületek idegenül fognak hatni a környezetre, és veszélyeztetik a városkára jellemző kisvárosias atmoszférát.
Az aggodalmak között nem csupán a meccsnapok forgalomnövekedése és a várt zajszint emelkedése merült fel, hanem a mindennapi élet kihívásai is. A helyi lakosok vegyes érzelmekkel, hol higgadtan, hol pedig hevesebben osztották meg aggályaikat. Félnek attól, hogy az esti edzések következtében a fényszennyezés állandósul a környéken. Emellett, az innen néhány száz méterre található Szilágyi úti sporttelep és az UTE Akadémia környékén is tapasztalható, hogy az edzések idején drámaian megugrik az autósforgalom, ami gyakran lehetetlenné teszi a parkolást a lakóingatlanok közelében.
Ratatics ezzel kapcsolatban is igyekezett megnyugtató válaszokkal szolgálni, a projekt részeként ugyanis mintegy 500 beállós mélygarázs, valamint a felszínen további 2000 új vagy megújuló parkolóhely kialakítását tervezik. Ezek egy része P+R-parkolóként működhetne a hétköznapokban a fejlesztési terület vasútállomás irányába eső részén. Az elhangzottak szerint a Szilágyi úti felüljárónál már most is létező párszáz beállós, betonos parkoló is megújulhatna, itt manapság több a gaz, mint a ténylegesen álló jármű.
A vita fokozódó hevében volt, aki megkérdezte a klub- és cégvezetőt, mit tenne a helyükben "Mit szólna, ha az ön háza mellé terveznék az Újpest új stadionját?" A válasz annyi volt, tájékozódna, amennyit csak lehet. És a kölcsönösség jegyében mindent megtesz azért, hogy az újpestiek tájékozódhassanak is. A jövőben több, a részterületekre fókuszáló - például az emlegetett közösségi közlekedés vagy a parkolóhelybövítés és ezek elhelyezése, a közparki funkciók - fórumot is tartanának az érdeklődőknek.
A fórumon megnyilvánuló lakók egy csoportja a stadionépítést kisebb rosszként értékelte, hangsúlyozva, hogy a terület már 2018 óta kiemelt állami besorolást élvez. Ez a helyzet azt jelenti, hogy a helyi önkormányzatnak alig van befolyása a fejlesztések irányára és módjára. A korábbi elképzelések pedig egy több mint ezer lakásos lakópark megvalósításáról szóltak, amely akár négyezer új lakos betelepülését is eredményezhette volna, mindez pedig kevesebb parkolóhely kialakulását vonja maga után. A résztvevők között megoszlott a vélemény abban a kérdésben, hogy az újonnan érkező, jelentős létszámú lakossággal, vagy a sportkomplexummal való együttélés jelent-e nagyobb kihívást.
A fórum egyik legemlékezetesebb momentuma volt, amikor Kasza László, az Újpesti Haladás klubelnöke, felszólalt. A Mol által tervezett fejlesztési projekt ugyanis érinti a IV. kerületi amatőr sportklub pályáját is. Az elhangzott információk szerint a körülbelül 150 utánpótláskorú gyermeket támogató és versenyeztető csapat eddig nem kapott hivatalos tájékoztatást arról, hogy miért van szükség a területükre, és milyen kompenzációs lehetőségekre számíthatnak. Kasza elnök elismerte ezt a tájékoztatási hiányosságot, ugyanakkor örömét fejezte ki, hogy végre személyesen is találkozhattak a felek. Ratatics ígérete alapján elmondható, hogy ha a Haladásnak költöznie is kell, a jelenlegi pálya elvesztése nem feltétlenül jelenti a klub működésének végét.
A felszólalók megkérdőjelezték, hogy miért szükséges 18 ezer fős stadiont tervezni, amikor a Megyeri úti, 12 ezer fős létesítmény már eddig is bőségesen elegendőnek bizonyult az elmúlt évtizedek során. Különösen a Ferencváros elleni derbiket kivéve ritkán volt telt ház. Ratatics kiemelte, hogy a környező lakók szempontjából nincs számottevő különbség aközött, hogy 15, 18 vagy akár 22 ezer fős stadion épül, hiszen az építkezés időtartamát, valamint a zaj- és porhatást nem befolyásolja lényegesen, mivel a stadionépítési projektek jelentős része előre legyártott elemek összeszereléséből és bedaruzásából áll. "Fenntartjuk magunknak azt az ambíciót, hogy az Újpest sikeressé váljon, nemzetközi kupamérkőzéseket játsszon, és szükségünk lesz egy ekkora kapacitásra" - tette hozzá.
A MÁV-val, valamint a BKK/BKV képviselőivel folytatott egyeztetések során a helyi tömegközlekedési lehetőségek fejlesztéséről és esetleges átszervezéséről beszéltek. Az érintett személy meggyőződése, hogy ezek a változtatások a lakosság javát szolgálnák. Kiemelte, hogy fontos számukra, hogy a közösségi döntéshozatalban ne csak ők, hanem a helyi lakosok is részt vehessenek. A javaslatok között szerepelt, hogy meccsnapokon sűrűbben közlekedjenek a villamosok, valamint mentesítő vonatok induljanak, vagy a Nyugati Pályaudvartól plusz vagonokat csatoljanak a belváros és Újpest közötti járatokhoz. Ugyanakkor a jelenlegi buszjáratok útvonalának esetleges módosítása egy különálló kérdés, amely szintén alapos megfontolást igényel. A fórumon a környék tömegközlekedési kapacitásáról eltérő vélemények hangzottak el, ami tovább bonyolítja a helyzetet.
A helyi lakosok szerint az önkormányzat által közvetített információk alapján a klub szállítókapacitása óránként 5000 fő, míg a létesítmény összesen 8000 fő befogadására képes. Meccsnapokon azonban ezt a számot mindenképpen növelni kell. A futballklub becslései szerint a bajnoki mérkőzések átlagosan tíz-tizenkét ezer nézőt vonzhatnak az új helyszínre, különösen a költözést követő időszakban, és ha a csapat sikeresen szerepel, ez a szám tovább emelkedhet. A végső célkitűzés az, hogy a tervezett 18 ezres kapacitás mellett átlagosan 80-85 százalékos kihasználtságot érjenek el.
A látványtervek kidolgozásában részt vevő MCXVI (ejtsd: MC16) építésziroda városépítésze, Fonyódi Mariann kiemelte, hogy a tervezés során kulcsszerepet játszott a meccsnapi forgalom lakóövezetből való elterelése. A felmérések alapján biztosra vehető, hogy a szurkolók többsége a helyszín könnyen megközelíthető kötöttpályás lehetőségeit fogja választani. A tervek szerint, amennyiben lehetőség nyílik a nagyobb fejlesztési területek kihasználására, a Rákospalota-Újpest vasútállomás környékén, de a telek határain belül, egy olyan csomópontot alakítanak ki, ahol a vendégszurkolók összegyűlhetnek, majd innen két fő útvonalon keresztül folytathatják útjukat a stadion irányába. A biztonság érdekében felmerült aggályokra is választ adtak, habár a végleges tervek még nem készültek el; a jövőben élőerős biztosítással és fejlett kamerás rendszerekkel kívánják fenntartani a környék rendjét.
Az addig egy-két hevesebb megszólalást, és néhány mondatos összeszólalkozást - a projektet támogató, a környező utcákban lakó emberek is eljöttek a fórumra, noha a hangulat alapján egyértelmű volt, többségében az aggódó, vagy a stadionépítést elutasító helyeik jöttek - leszámítva kultúrált mederben tartott fórum mintegy másfél óra elteltével kifejezetten izgalmassá vált. Az eredetileg 18 óra 30 percre meghirdetett, részben a fórum miatt félórával későbbre tolt szurkolói ankétra - itt mutatta be új mezeit, nyári szerzeményeit az Újpest, valamint beszélt a klubvezetés, Ratatics mellett Benczédi Balázs vezérigazgató a következő szezonra vonatkozó tervekről - érkező szurkolók egy része, a résztvevőkhöz hasonlóan mintegy 150 fő bevonult a csarnokba. Néhány lakos érezhetően megszeppent, néhány talán meg is rettent. Hogy-hogy nem, a jelenettel párhuzamosan zajló felszólalás is halkabb lett. A klub részéről aztán gyorsan intézkedtek, kiterelve a fórumra nem regisztrált szurkolókat, akik atrocitás nélkül, csendben ki is vonultak három-négy perccel azután, hogy jöttek.
Újpesten, a 2000-es évek eleje óta, három különböző ütemben próbálták meg korszerűsíteni az állami tulajdonban lévő stadiont, amelyet a klub bérel. Az alapjai azonban már évszázadokkal ezelőtt épültek, ami számos kihívást jelent. Szurkolói beszámolók alapján a Megyeri temető felé néző oldal süllyedése és csúszása állandó problémát okoz. Továbbá, a modern igényeket, például a szponzorok számára kialakított kiemelt Skyboxok létrehozását is komoly korlátok nehezítik. Ráadásul az Európai Labdarúgó-szövetség (UEFA) által megfogalmazott irányelveknek sem felel meg a stadion, mivel az optimális televíziós közvetítések érdekében nyugat-keleti tájolást várnának el a jelenlegi észak-déli elrendezés helyett.
Ez az a szempont, ami miatt a jelenlegi helyszínen történő új stadion felhúzása kiesett a pakliból. A klub hivatalos kommunikációja szerint a létesítmény 90 fokos elforgatásához ugyanis a Megyeri úton található birkózó- és ökölvívócsarnokhoz, a judoszakosztály terméhez és az UTE hokisai által használt jégcsarnokhoz is hozzá kellett volna nyúlni. Itt érdemes megjegyezni, noha a névazonosság zavaró lehet, az UTE és az Újpest FC közel sem azonos, az egykori anyaegyesület ma már csak töredéktulajdonnal rendelkezik a labdarúgócsapatot üzemeltető cégben, így az egyesületnek és a klubnak nincs is közvetlen ráhatása a másik tulajdonában álló területekre. Grátisz az FC is csak bérlője a Szusza Ferenc Stadionnak.
A fórum keretein belül a Mol képviselői hangsúlyozták, hogy a környező telkek értékét jelentősen növelheti a talajszennyezettség megszüntetése. Ratatics kifejtette, hogy a jelenlegi munkálatok üteme alapján 2027-2028 fordulójára várható a szennyezőanyagok határérték alá csökkentése. Ezt a résztvevők többsége egyértelműen pozitív fejleményként értékelte.
A fórum lezárásaként hét-nyolc fő emelte a magasba az stadionépítést ellenző molinókat. Az esemény során a kérdések és felszólalások alapján az volt a benyomás, hogy a bő 150 fős közönség többsége inkább aggódik a projekt kapcsán, és szeretne több információt kapni, valamint nagyobb beleszólást a döntéshozatalba, mintsem hogy teljes mértékben ellenállna az ötletnek.
Ugyanakkor tény, akadt olyan is, aki - kérdés, egyáltalán kivitelezhető-e - kerületi népszavazásnál, hosszas jogi csatározásnál nem adná alább. "Ha a 95 ezer újpesti lakost képviselő önkormányzat nem adja hozzájárulását az építkezéshez, önök akkor sem hátrálnak meg?" - hangzott az egyik legegyértelműbb, ilyen téren talán legkeményebb kérdés Ratatics Péter irányába, aki bár határozott nemet nem mondott, inkább ismét az egyeztetés jelentőségét, a remélt közös előnyöket hangsúlyozta válaszával mégis egyértelművé tette a helyzetet...
Ahogy a fórum kezdeti napirendi pontja világosan kifejtette:
Újpest új sportparkot avattak, amely friss lehetőségeket kínál a helyi közösség számára. A létesítmény modern infrastruktúrával és széleskörű sporteszközökkel várja az érdeklődőket, lehetővé téve, hogy minden korosztály megtalálja a kedvenc mozgásformáját. Az új park célja, hogy ösztönözze az aktív életmódot, és támogassa a helyi sportegyesületek fejlődését. A közösségi események és programok révén pedig még szorosabbá válik a lakosok összetartása.
A kérdés már csak a hogyan. A mikorban ugyanis egészen biztosak - magánberuházásra való tekintettel függetlenül a fórumon ugyancsak pedzegetett jövő évi választások kimenetelétől - a 2027-2028-as szezonban költözne a csapat.
A labdarúgó NB I új szezonja péntek este izgalmas összecsapással indul, ahol az Újpest és a Diósgyőr találkozik egymással a pályán.