Rácz András: Az oroszok nemcsak lelőtték az azeri repülőt, hanem a földet érni sem hagyták, ráadásul az események után teljesen zavaros információkat terjesztettek. | szmo.hu


A biztonságpolitikai szakértő alaposan megvizsgálta a lezuhant utasszállító katasztrófáját, és véleménye szerint az eset jól tükrözi az orosz államigazgatás félelmetes és rejtett aljasságait. Az elemzés során kiemelte, hogy a történtek hátterében nem csupán technikai hibák, hanem mélyebb, strukturális problémák is állhatnak.

Rácz András biztonságpolitikai szakértő a Facebookon megosztott véleményében hangsúlyozta, hogy az azeri repülőgép balesetéből levonható leglényegesebb tanulság az orosz hatóságok hiányosságai és rendszerszintű problémái.

Az Azerbaijan Airlines légitársaság gépe tragikus balesetet szenvedett el december 25-én, amikor a kazahsztáni Aktau térségében lezuhant. A fedélzeten tartózkodó 67 utas közül sajnos 38-an életüket vesztették a katasztrófában. A légitársaság hivatalos nyilatkozatában megjegyezte, hogy a gép a "külső fizikai és műszaki beavatkozást követően" szenvedett balesetet, ami további kérdéseket vet fel a történtek körülményeivel kapcsolatban.

A Kreml szerint miközben a repülőgép megkísérelt leszállni Groznijban, ukrán drónok támadták Oroszországot, az orosz légvédelmi erők pedig visszaverték a támadásokat.

Az orosz elnök viszont nem erősítette meg, hogy a gépet az orosz légvédelem lőtte le.

Rácz András pénteki írásában arra hívta fel a figyelmet, hogy valószínűleg az orosz légvédelem véletlenül célba vette a repülőt.

"Ezután az orosz állam minden lehetséges lépést megtett annak érdekében, hogy eltüntesse saját felelősségének nyomait, ezzel halálra ítélve a gép utasait és személyzetét. Az, hogy végül néhányan túlélték a tragédiát, kizárólag a két bátor pilóta szakértelmének volt köszönhető" - fűzte hozzá. A biztonsági szakértő szerint a repülőgép Groznijban készült a landolásra, ám a várost nem sokkal korábban ukrán drónok támadták. Valószínű, hogy ez a zűrzavar is hozzájárult ahhoz, hogy az azeri gép műszerei megbolonduljanak.

"A VCsK-OGPU nevű, biztonsági ügyekben jól értesült Telegram csatorna szerint Groznij felett a dróntámadás miatt 08:17-kor rendelték el a "KOVER" nevű rezsimet, ami a légtér teljes lezárását jelenti. Az időpont azért lényeges, mert az azeri járatot egy perccel korábban, 08:16-kor adta le a vészjelzést. Sokatmondó, hogy a polgári légiirányításhoz csak 08:21-kor jutott el az információ a "KOVER" elrendeléséről, tehát öt perccel azután, hogy az azeri gépet eltalálta valami."

Rácz szerint az tűnik a legvalószínűbbnek, hogy egy Groznijt védő Pancir önjáró légvédelmi rendszer találta el a gépet, és minden bizonnyal hibás célazonosítás történt.

A sérült azeri repülőgép hiába kért leszállási engedélyt, ezt minden környékbeli orosz repülőtér megtagadta" - írta a szakértő, majd felsorolta, hogy milyen repterek vannak a környéken.

Mégis, a szerencsétlen azeri gép számára sehol sem biztosították a leszállási lehetőséget, arra hivatkozva, hogy mindenütt kedvezőtlen az időjárás. Tény, hogy ez nem felel meg a valóságnak, hiszen Rosztovban például ragyogó, napsütéses idő uralkodott. A közeli Mahacskalai repülőtér környékén is csupán párás volt a légkör, ami enyhébb, mint a köd. Ráadásul, ha valóban olyan tragikus lett volna az időjárás, a gép már Groznijban sem kezdhette volna meg a leszállási manővert…

Rácz véleménye szerint a történetnek két alapvető tanulsága rejlik.

"1) az orosz légvédelem és légirányítás totális csődje. Eleve érthetetlen, hogy ha egyszer éppen ukrán dróntámadás zajlott, akkor hogyhogy nem volt lezárva a teljes csecsen légtér."

Szerinte a legvalószínűbb magyarázat az, hogy az orosz légvédelem nem képes időben észlelni, illetve követni az ukrán drónokat, miután azok átlépték a frontvonalat, ahol a radarhálózat viszonylag sűrű. Így tehát csak akkor észlelhették az ukrán drónok érkezését, amikor az azeri járat már a grozniji leszállásra készült.

A másik tanúság szerinte az orosz államigazgatás félelmetes, strukturális aljassága.

A saját radarjaikon egyértelműen észlelték, hogy a sérült Embraer folyamatosan csökkenő magasságban repül...

Rácz számára a narratívában az a legmegdöbbentőbb, hogy nyilvánvalóan az orosz döntéshozókat is váratlanul érte a találat, ennek ellenére...

Végül Rácz kifejezte tiszteletét a pilóták iránt is, hangsúlyozva, hogy "olyan rendkívüli repülőteljesítményt nyújtottak, ami valóban emberfeletti volt".

Miután kiderült, hogy az orosz hatóságok megakadályozzák a gép leszállását, és ezzel szinte halálra ítélték a fedélzeten lévőket, a legrosszabb helyzetben sem estek pánikba. A pilóták bátorsága és profizmusa lehetővé tette számukra, hogy átrepüljenek a Kaszpi-tenger fölött, és elérjék Kazahsztán partjait. Sajnos a leszállás Aktauban nem járt sikerrel, de a 28 túlélő életét a két pilóta, Igor Ksnyakin és Alekszandr Kaljanyinov hősies helytállása mentette meg. Az ő fáradhatatlan erőfeszítéseiknek köszönhetően sikerült elkerülni a tragédiát. Nyugodjanak békében.

Related posts