Űrbe nyúló fák, amelyek lombkoronájuk széles árnyékával takarják el a táblákat, valamint különféle szemet gyönyörködtető érdekességek.


A „tábladzsungel” fogalma mindannyiunk számára ismerős. Olvasóink meséiben azonban nem a túlzott táblázás, hanem épp ellenkezőleg, a hiányosságok váltottak ki jogi problémákat. Az aljnövényzet nemcsak szimbolikusan, hanem a valóságban is képes olyan nehéz helyzetekbe sodorni az autósokat, amikor elrejti az út szélén lévő fontos információkat. Ilyen esetekben ki vállalja a felelősséget a következményekért?

Májusi eső aranyat ér, szól a népi bölcselet. Idén országszerte jut a jóból, fa nem marad szárazon. Ezzel maradéktalanul egyetértenek a növények is, a kies időszakban burjánzik az összes, a napi rutin része a fűnyírók-metszőollók csattogása. A szeles-csapadékos időjárásnak azonban van egy nem kívánt mellékhatása a közlekedést illetően.

A növekedésnek indult lombkoronák és faágak egyik napról a másikra képesek benőni, és ezzel kitakarni az alapvető fontosságú közúti jelzőtáblákat. Ez egészen addig nem probléma, ameddig a hatóság nem kéri számon a kitakart és emiatt észlelhetetlen táblák betartását, vagy nem okoz balesetet a tábla észlelhetetlensége.

Ahhoz, hogy a közlekedők felelősségre vonhatók legyenek, elengedhetetlen, hogy a figyelmeztető táblákat jól láthatóan helyezzük ki. Rendszeres ellenőrzések szükségesek annak érdekében, hogy a növényzet terjedése ne okozzon akadályokat. Előfordulhat, hogy a hatóságok reakcióideje nem elegendő, és emiatt egy-egy tábla hosszú időn keresztül rejtve maradhat a növényzet mögött, akár napokig vagy hetekig is.

Hortenzia nevű olvasónk sajnálatos módon egy kereszteződésben találta magát, ahol a dolgok nem a tervei szerint alakultak. Abban a hitben hajtott be az utak találkozásához, hogy védett úton halad, így meg volt győződve arról, hogy neki van elsőbbsége. Azonban balról egy másik autós közelített, akinek a valóságban valóban elsőbbsége volt. A két jármű ütközése elkerülhetetlenné vált, és a balesethez mentők és rendőrök is kiérkeztek. A sérültek gyors ellátás után kórházba kerültek.

Olvasónk a helyszínelő rendőrök tájékoztatása alapján szembesült azzal a keserű ténnyel, hogy a baleset során nem volt elsőbbsége, és így ő a felelős az eseményekért. Hiába próbálta elmagyarázni, hogy a lombkorona teljes mértékben eltakarította a macisajtot, a hatóság emberei nem mutattak megértést. Ez a helyzet komoly következményekkel járt, hiszen a 8 napon túl gyógyuló sérülések miatt olvasónknak büntetőjogi felelősségre vonásra kellett számítania (közúti baleset gondatlan okozása).

Azzal érveltek, hogy habár a fa valóban eltakarhatta a táblát, ha távolabbról nézzük, a macisajt már körülbelül 10 méterre is jól látható volt azok számára, akik az autójukat a fa ágai alá hajtották. Emellett a szemben lévő, háttal elhelyezett elsőbbségadás kötelező tábla is jelezte, hogy olvasónk nem védett úton halad. Jogi szakzsargonban fogalmazva: Hortenzia tévedése nem volt jogilag megokolható!

Tivadar, olvasónk, egy ismeretlen és kacskaringós hegyvidéki kerület felfedezésére indult a fővárosban. Mivel még sosem járt ezen a vidéken, a navigációs alkalmazásra támaszkodott, hogy eligibilis maradjon. Amikor elérte a vitatott kereszteződést, az útmutató azt jelezte, hogy egyenesen folytassa az utat. Azonban az út mentén egy figyelmeztető tábla hirdette, hogy kötelező jobbra kanyarodnia. Tivadar elmondása szerint azonban ezt a táblát teljesen figyelmen kívül hagyta, mivel egy terebélyes faág takarta el előle a látványt.

Tivadar számára nem volt kedvező nap, amikor a történések szemtanúja egy arra tévedt közterület-felügyelő lett, aki azonnal meg is akarta büntetni a szabályszegésért. Ám Tivadar nem adta meg magát könnyen: a helyszínen felkínált közigazgatási bírságot határozottan visszautasította. És mennyire jól döntött! Az esetből hivatalos eljárás bontakozott ki, és olvasónk a rendőrségi kihallgatáson meggyőző érvekkel állt elő, amelyekkel sikerült megvédenie magát.

Tivadar azzal érvelt, hogy a tábla korántsem volt észlelhető az előtte elhelyezkedő fa lombkoronája miatt, ez pedig nem az ő sara. Betartani ugyanis csak azokat az előírásokat van esélye, amelyeket észlelhető módon kommunikál a hatóság. A fa takarásában lévő, kötelező haladási irányt jelző tábla pedig nem tekinthető ilyennek.

Tivadar azzal érvelt, hogy a közteres által készített, az eljárás során bemutatott fényképfelvétel – amelyen jól látható a kék-fehér tábla – nem tükrözi azokat a körülményeket, amelyek az ő saját felvételén láthatók, ahol a tábla egyáltalán nem észlelhető. Érdemes megjegyezni, hogy a közteres statikus helyzetből készíti a képeket, míg az autósoknak dinamikus, folyamatosan változó környezetben kellene egyértelműen észlelniük és értelmezniük a kihelyezett táblát.

Az illetékes hatóság arra a megállapításra jutott, hogy a tábla jól látható volt, azonban olvasónkat nem sújtották bírsággal. Ehelyett a szabályszegés miatti felelősségét megállapították, viszont a közigazgatási bírság kiszabásától eltekintettek, mivel az eljárás a hatóság mulasztása miatt indokolatlanul elhúzódott. A jogszabály ez esetben úgy rendelkezik, hogy:

Amennyiben a hatóság a hivatalos eljárás során az ügyintézési határidő kétszeresét meghaladja, a jogsértés megállapításán és a jogellenes magatartás megszüntetésén, valamint a jogszerű állapot helyreállítására irányuló kötelezésen kívül további jogi következményeket nem lehet érvényesíteni. Ilyen esetekben ugyanazon ügyféllel, azonos ténybeli és jogi alapokon új eljárás nem kezdeményezhető.

Az örömünket egy csepp keserűség árnyékolja be, mivel a hatóság csupán a közigazgatási bírság kiszabásának mellőzésére volt hajlandó, de az ilyenkor szokásos négy előéleti pontot mégis kiosztotta. Ez nem éppen a legkifinomultabb megoldás. Ráadásul jogszabálysértés gyanúja is felmerülhet, hiszen az előéleti büntetőpont is egyfajta jogkövetkezménynek számít, amelyet a hatóság a határidő túllépése miatt nem alkalmazhatott volna.

A helyzet valóban aggasztó. 2024 első felében a Budapest Közút, mint közútkezelő, 1010 alkalommal volt kénytelen értesíteni a FŐKERT-et arról, hogy a növények balesetveszélyes módon belógnak az úttest szélébe. A csapadékos időszakban különösen szembetűnő, hogy a dúsan növő fák és egyéb növények nemcsak a közlekedési táblák, hanem a lámpák láthatóságát is jelentősen csökkentik.

2024 első két negyedévében eltakart táblából összesen 545 darabot találtak a Budapest Közút munkatársai, ami majdnem annyi, mint 2021 teljes egészében, amikor 575 alkalommal kellett ágakat vágni a táblák elől. 74 alkalommal a közlekedési lámpát nem lehetett látni a növényzettől, 391 alkalommal pedig jellemzően az utak feletti folyosóra lógott be egy-egy faág. A magas számok annak voltak köszönhetőek, hogy 2024 tavaszán több eső esett a szokásosnál, ezért dúsabb lett a növényzet. Idén is hasonló helyzet várható.

A Budapest Közút csapata folyamatosan figyelemmel kíséri a főváros növényzetét, különös figyelmet fordítva a potenciálisan veszélyes helyeken található növényekre. A hétköznapokon tizenegy, míg a hétvégén három autó járja a város utcáit, hogy biztosítsa, minden útszakaszt legalább kétszer ellenőrizzenek évente. A lakosok számára lehetőség nyílik arra is, hogy a társaság weboldalán bejelentsenek balesetveszélyt okozó növényeket. A bejelentések gyorsan eljutnak az illetékes hatóságokhoz, akik a FŐKERT-et is értesítik a szükséges beavatkozásokról, így közösen dolgoznak a város biztonságának növelésén.

Related posts