Összeférhetetlenség? Ugyan már!


A MÁV vonatpótló buszaira kiírt közbeszerzést a dél-nyugati régióban egy olyan vállalat nyerte el, amelynek többségi tulajdonosa a MÁV igazgatóságának egyik tagja, Barna Zsolt, által irányított Waberer's Csoport. Az ügy mögött komoly összeférhetetlenségi kérdések merülnek fel, amelyek tovább fokozzák a helyzet bonyolultságát.

Lázár János, az építési és közlekedési miniszter, januári közlekedési tájékoztatóján bejelentette, hogy a nyári időszakra jelentős számú pótlóbusszal készülnek. A miniszter hangsúlyozta, hogy az utasok számára garantált lesz a klimatizált járművek használata. Mivel lehetséges, hogy a vonatok nem rendelkeznek klímaberendezéssel, ezért klimatizált buszokkal pótolják majd ezeket az esetleges hiányosságokat.

Lázár által "MÁV-busznak" titulált szolgáltatás lényegében a MÁV működésének kudarcát ismerte el. A miniszter nyíltan kimondta, hogy a vasúttársaság nyári időszakban nem képes hatékonyan teljesíteni a rábízott feladatokat, ezért külső támogatásra van szüksége.

A segítséget jelentő pótlóbuszokra április 3-án ki is írták a nyílt közbeszerzést. A pályázók április 22-ig tehettek ajánlatot az öt magyarországi régió szolgáltatásaira. A MÁV külön keresett szolgáltatót a központi, az észak-nyugati, a dél-nyugati, a dél-keleti és az észak-keleti régióba. A feladatot 2025 és 2027 között kellett vállalni.

A sikeres pályázatról készült hivatalos dokumentum május 27-én jelent meg a kormányzati weboldalon. Érdemes megemlíteni, hogy a cég a dél-keleti régióban is indított pályázatot, ám sajnos ott nem arattak sikert.

A Pannon Busz-Rent, egy baranyai székhelyű vállalkozás, idén jelentős változáson ment keresztül, miután a Waberer's Csoport 51 százalékos többségi részesedést szerzett benne. A felvásárlási folyamat februárban indult, és májusra sikeresen befejeződött. A Waberer's, amely tőzsdén is jegyzett cég, fő részvényese Tiborcz István, míg a vállalat elnök-vezérigazgatói feladatait Barna Zsolt látja el.

"A felvásárlás révén tovább bővítjük a Waberer's Csoport tevékenységi körét. A PANNON-BUSZ-RENT flottája, amely 170 járműből, többségében buszokból áll, kiemelkedő szolgáltatásai közé tartozik a különböző vállalatok számára biztosított dolgozói buszjáratok üzemeltetése, vonatpótló buszok működtetése, valamint buszos különjáratok szervezése. A cég együttműködik ipari és mezőgazdasági partnerekkel, de a hazai közösségi közlekedés támogatása is fontos szerepet játszik a tevékenységükben" - nyilatkozta Barna a felvásárlás kapcsán.

Barna szerepe különlegesen izgalmas, mivel nem csupán a Waberer's irányításáért felel, hanem a MÁV élén is áll. Tavaly nyáron csatlakozott a vasúttársaság igazgatóságához, ami új dimenziókat nyit meg számára. Ez azt is jelenti, hogy a MÁV vonatpótló buszait egy olyan vállalat fogja üzemeltetni, amely a Barna által irányított cég érdekeltségébe tartozik. Ez a helyzet különböző érdekek és lehetőségek izgalmas összefonódását jelenti.

Kérdéseinket Barna szerepével és a közbeszerzés kimenetével kapcsolatban eljuttattuk az Építési és Közlekedési Minisztériumnak (ÉKM) és a MÁV-nak. Érdeklődtünk, hogy véleményük szerint nem ütközik-e összeférhetetlenségi problémába Barna pozíciója.

A MÁV azt válaszolta, hogy

A közbeszerzést valóban a MÁV Személyszállítási Zrt. írta ki. Ez a cég azonban a MÁV Zrt. leányvállalata, így a MÁV igazgatóságában ülő Barna közvetett módon a MÁV Személyszállítási Zrt. működését is irányíthatja.

Barna Zsolt ügyvezetői kinevezése májusban újra felvetette az összeférhetetlenség kérdését. Azóta ő vezeti a Waberer's Rail Kft.-t, amely a közeljövőben Magyarország második legnagyobb vasúti logisztikai szolgáltatójává válik, hiszen terveik szerint megvásárolják a GYSEV Cargo Zrt.-t. A 24.hu érdeklődésére, miszerint az ÉKM nem látja-e problémásnak Barna kettős szerepét, a minisztérium megerősítette, hogy elégedettek Barna munkájával a MÁV igazgatóságán.

Related posts