Száz évvel ezelőtt is hasonló trükkökkel csapták be az autóvásárlókat.


A használt autó vásárlása mindig is egy izgalmas, ugyanakkor kockázatos kaland volt. Különösen, ha az ember egy ügyes trükkökkel operáló eladóval találkozik, hiszen ez könnyen anyagi csődbe sodorhatja a gyanútlan vásárlót.

A régi újságok digitális verzióit böngészve szinte mindig rábukkanunk olyan felfedezésekre, amelyek mély tanulságokat hordoznak. Az Arcanum Újságokban végzett kutatás során világossá válik, hogy míg a technológia folyamatosan fejlődik, az emberi mentalitás alapvetően megmarad. Jellemünkből, motivációinkból és a csalásra való hajlamunkból nem csökkent semmi az elmúlt száz év alatt. A kilométeróra manipulálása, a használt autók vonzóbbá tétele, a hibák eltitkolása mind olyan jelenségek, amelyek már az 1920-as és 1930-as években is jelen voltak. Az idő múlásával csupán a módszerek változnak, a lényeg azonban változatlan marad.

1934-ben a Kassai Újság egy kiterjedt cikksorozatot indított, amely a használt autó vásárlásának fortélyaival foglalkozott. Meglepetésemre tapasztaltam, hogy a potenciális vásárlókra leselkedő buktatók akkoriban is hasonló helyeken lapultak, mint napjainkban, 2025-ben. Az idő múlásával a kihívások nem sokat változtak, ami érdekes párhuzamot von a múlt és a jelen között.

Ahogy említették: A használt gép beszerzésénél az egyik legfontosabb tényező a gép életkorának és az általa megtett kilométerek számának megismerése. Ebből a szempontból a gép külső megjelenése, csillogó alkatrészei és lakkozása — amelyek gyakran megtévesztik a laikus vásárlókat — egyáltalán nem mérvadóak.

Ezek mellett ugyanis a gép belső részei, a motor, sebességváltó, erőátviteli részek, csapágyak, stb. teljesen elhasznált, kikopott, vagy szakszerűtlenül agyonjavított állapotban lehetnek.

A gép által megtett távolságok becslése nem csupán egyszerű számolás, hanem alapos szakértelmet követel meg.

Az eladó által tett nyilatkozatok megbízhatósága kérdéses, és a kilométermérő óra állásának figyelembevétele sem lehet irányadó. Ennek oka, hogy az óra időnként leállítható, ráadásul léteznek olyan szakemberek is, akik képesek azt bármilyen kívánt értékre visszaállítani.

A megtett kilométerek pontos meghatározása nem csupán a számok kérdése; sokkal inkább a jármű általános állapotát, valamint az egyes alkatrészek kopását kell alaposan megvizsgálni. A kormányszerkezet, a sebességváltó, a differenciálmű, a csapágyak, a fogaskerekek és a holtjáték mind olyan tényezők, amelyekből szakértők következtetéseket vonhatnak le. Ezen finom részletek értelmezése kizárólag a megfelelő tapasztalattal és szaktudással rendelkező szakemberek számára lehetséges; a laikusok számára ez a feladat rendkívül nehézségekbe ütközhet.

Persze, szívesen átkonvertálom a szöveget! Képzelj el egy mai tanácsadást, ahol a szakértő egy modern, interaktív workshop keretében osztja meg tudását. A résztvevők kényelmesen elhelyezkednek, a légkör barátságos és inspiráló. A tanácsadó dinamikusan, példákkal és gyakorlati tippekkel illusztrálja a mondandóját, miközben folyamatosan bevonja a közönséget. "Ma arról fogunk beszélni, hogyan tudod a legjobbat kihozni magadból a mindennapokban. Ne félj kérdezni, hiszen mindannyian együtt tanulunk! Kezdjük azzal, hogy gondoljunk a céljainkra. Mi az, amit igazán szeretnél elérni? Írd le egy papírra, és oszd meg velünk!" A tanácsadó hangsúlyozza, hogy a sikerhez vezető úton a kitartás és a pozitív gondolkodás a kulcs. "Mindannyian hibázunk, de ezek a hibák tanulási lehetőségek. Ne félj kockáztatni, mert a legnagyobb növekedés a komfortzónádon kívül történik!" Zárásként a tanácsadó arra biztat mindenkit, hogy lépjenek ki a megszokott keretekből, és merjenek új dolgokat kipróbálni. "Egy kis bátorsággal és kreativitással bármit elérhetsz, amire csak vágysz!" Egy ilyen stílusban tálalt tanácsadás igazi inspirációt nyújt a résztvevők számára, és segít nekik a saját életük jobbá tételében.

A gép állapota és használati lehetőségei nagymértékben függenek attól, hogyan bántak vele, illetve milyen figyelmet kapott a karbantartás során. Érdekes módon gyakran előfordul, hogy egy 25 000 kilométert megtett gép sokkal megbízhatóbb és hosszabb távon használhatóbb, mint egy másik, amely csupán 15 000 kilométert futott. A gép üzemképessége és használhatósága szempontjából a legmegbízhatóbb információt az alkatrészek szakértői általi alapos és gondos ellenőrzése adja.

A szakértő figyelmét nem kerülhetik el a súlyos hibák, törések, jelentősebb kopások és ehhez hasonló problémák. Ugyanakkor léteznek olyan finomabb hibák is, amelyeket még a legképzettebb szakemberek is nehezen észlelnek, mint például a hengerben lévő apró repedések, kezdetleges törések vagy a felület görbülései.

Ennek hátterében az áll, hogy a rejtett hibák, valamint az összes többi probléma pontos azonosítása a szakember számára is csak akkor lehetséges, ha a megvásárolni kívánt gépet teljesen szétszerelheti, és a lényeges alkatrészeket tiszta állapotban alaposan megvizsgálhatja, lemérheti stb. Használt gép vásárlása esetén azonban ez a lehetőség gyakorlatilag kizárt, és az eladók általában nem vállalnak garanciát az ilyen rejtett hiányosságokra. - Kassai Újság, 1934. november (96. évfolyam, 251-275. szám)

A használt autók esetében mindig érdemes számolni a váratlan kiadásokkal is. A vételár mellett célszerű egy külön keretet is kialakítani a hirtelen felmerülő javításokra. Ezt a tanácsot mi is rendszeresen hangsúlyozzuk a Vezessnél, és érdemes megjegyezni, hogy ez már 1965 óta érvényes igazság.

Néhány Pobeda, amelyek már 10-12 éve futnak, és egy-két Warsava, de ezek sem fiatalabbak hat-nyolc esztendőnél. Az áruk 24-30 ezer forint között mozog. A közületektől beszerzett Moszkvicsok pedig a taxivállalatok által kiselejtezett példányokkal együtt várják sorsukat a zord, hideg északi szélben.

Csak néhány vevő lézeng a területen, mint a novemberi hópihék. Feszülten bámulják a motorháztetőt, óvatosan emelgetve azt. Szinte minden érdeklődő egy kísérővel érkezik, hátha többet tudhatnak meg a kiszemelt autó történetéről.

Valóban nem érdemes túlságosan kíváncsiskodni, hiszen csak a jó ég tudhatja, hányszor esett át a leszállított járművek üzemeltetője generáljavításon, és hogy a kilométeróra hány alkalommal került visszaállításra.

A kocsi önállóan érkezett, saját "lábain" gurult be, és a motor is szépen beindul. Egyébként nem tűnik komolyan hibásnak. Műszakilag működőképes, de hogy ez mennyi ideig marad így, arra senki nem tud biztos választ adni. Az óvatos vásárló számít a lehetséges kihívásokra, ezért szakértőkkel fogja átvizsgáltatni a járművet.

Szinte biztos, hogy a járművek többségét dukkózni szükséges, ami minimum három-négyezer forint kiadást jelent. A gumik cseréje sem olcsó mulatság, s ha a motort is felújítani kell, a kormánnyal és a futóművekkel együtt, akkor bizony 10-15 ezer forintot el kell költeni. - Tolna Megyei Népújság, 1965. november (15. évfolyam, 258-282. szám)

Merülj el a sötétség mélyébe!

A Lobogó 1964-es írása máig releváns igazságokat tükröz. Az ebből származó megállapítások rávilágítanak arra, hogy a hirdetési szövegek gyakran vonzóak, ám a valósággal való kapcsolatuk igencsak megkérdőjelezhető. Ez a jelenség napjainkban is megfigyelhető, például a "női orvostól, garázsban tartott, nem dohányzó" típusú hirdetések esetén, amelyeknél a valóságtartalom és a csábító ígéretek között óriási szakadék tátong.

"Kétségtelen, az effajta vásár néha ugrál a sötétbe. Ámbár, ha arra gondolunk, hogy az új kocsival is baj lehet (ezért vállal érte garanciát a kereskedelem), akkor nem szabad azon csodálkozni, hogy egy ilyen használt autó vétele után érheti némi meglepetés az embert, különösen ha az újságok apróhirdetéseinek csábos ajánlatai közül választjuk ki a későbbi alku tárgyát.

Aki autóvásárlásra készül, ne csak egy szakértő barátot hozzon magával, hanem készüljön fel lelkileg is a mai világ trükkjeire, és ne felejtse otthon naivitását.

MEG KELL MONDANI, hogy egy rendbehozásra szoruló gépkocsi javítási számláján a karosszéria (lakatos) munka lesz a nagyobb tétel.

Ezt azért kell előre bocsátani, mert sokan a főhangsúlyt a motor műszaki állapotára helyezik. Persze ez a megállapítás még nem mentesíti a vevőjelöltet a motor alapos meghallgatása alól. Úgy ám, a motort hallgatással vizsgáljuk, akár belgyógyász a beteget.

Csak gyakorlott fülű szakember képes szétválogatni a rozzant motor gyomrából előtörő különféle panaszos hangok okát. Sokat árul el a kipufogócső füstölése. A négyütemű motornál tilos ez a jelenség, még az indulás pillanatában is. (Van olyan motor, amelyik üzem közben valóban nem "pipál", csak az indításnál, márpedig ez intő jele a közelgő javításnak.)

Az újság értékes információkkal szolgált a vásárlók számára, hogy milyen szempontokat érdemes figyelembe venniük használt autó vásárlása során.

Néhány percnyi álló helyzet után toljuk el a járművet pár méterre, és ellenőrizzük, hogy hátrahagyott-e olajcseppet a motor. Ezek a árulkodó foltok gyakran extra kiadásokat jeleznek előre. A motorjáratás után érdemes alaposan átnézni az olajnívópálcát is, hogy megbizonyosodjunk róla, eléri-e az előírt szintet. (Előfordulhat, hogy a ravasz eladó kevesebb olajat töltött a forgattyúsházba, hogy így csökkentse a motor füstölését, ami figyelmeztető jel lehet.)

A futómű és a karosszéria állapotának felmérése igazi kihívás, amely a szakember szemének és kezének precíz munkáját igényli. A kerekek mozgatása során tapasztalt érzések sokat árulhatnak el a korábban gondosan illesztett alkatrészek kopásáról és elhasználódásáról. A karosszéria fémlemezeinek korrodáltsága pedig könnyedén észlelhető, hiszen a felületi hibák és oxidációk azonnal szembetűnnek.

Nyomogassuk meg a hüvelykujjunkkal az ajtó alsó negyedének vonalát. Kérjük, légy óvatos, mert az ujjunk könnyen eltévedhet a frissen fúrt lyuk sötétjében. Az ilyen kocsiszekrény módosítása komoly költségeket vonhat maga után.

Az ajtók óvatos emelésekor észlelhető "lógás", valamint a küszöblemez rozsdás "csipkézete" sokkal többet árul el a szakember számára, mint bármelyik ügyesen megfogalmazott és a vevőnek prezentált, frissen készült javítási számla. Ezzel nem azt szeretnénk sugallni, hogy apróhirdetés útján ne lehetne becsületes üzleteket kötni. - Lobogó, 1964. január-június (6. évfolyam, 1-26. szám)

Használtautó vásárlásakor gyakran felmerül a kérdés: mennyi kilométert futott az autó? A potenciális vevő, aki ezt tudakolja, azt feltételezi, hogy minél több kilométert tett meg az autó, annál kisebb az értéke. Ez a gondolkodásmód a gépjármű állapotát és megbízhatóságát is tükrözi, hiszen a magas futásteljesítmény gyakran a nagyobb kopást és az esetleges problémákat jelzi.

Azok, akik így vélekednek, gyakran figyelmen kívül hagynak számos lényeges szempontot. Például, a kilométer-számláló pontosan azt az értéket mutatja, amit az autótulajdonos szeretne, hogy lássunk. A kilométeróra, ahogy a köztudatban elterjedt nevén is ismerjük, könnyen cserélhető vagy lebontható, és a visszaállításához csupán egy csavarhúzóra és egy közepesen ügyes technikusra van szükség.

Sok vásárló könnyen elcsábul a piacon felkínált csillogó, tökéletes állapotú autók látványára, különösen, ha azok új gumikat is viselnek. Az ilyen vonzó megjelenés gyakran rejteget valami olyan problémát, amit az eladó -- természetesen érthető okokból -- nem szeretne nyilvánosságra hozni. - Tükör, 1974. január-március (11. évfolyam, 1-13. szám)

A Dunántúli Napló 1981-es írása sem tér el a megszokottól: itt is arra figyelmeztetnek, hogy a kilométeróra állása helyett inkább az autó padlólemezének alapos átvizsgálására összpontosítsunk. Emellett hangsúlyozzák a részletekre való odafigyelés fontosságát, és javasolják, hogy ha el akarjuk kerülni a felesleges bonyodalmakat, érdemes távol maradni a ritka modellektől.

Nálunk az értékesítésre szánt használt autók jellemzően túlléptek a "fénykorukon", ami általában 10 ezer és 30 ezer kilométer közötti futásteljesítményt jelent. Ezt követően fokozatosan megjelennek a járműveken az elöregedés nyomai.

Először csak az ajtó kezd zörögni, azután lassanként emelkedni kezd a benzin- és olajfogyasztás, miközben egy sor gyorsabban elhasználódó alkatrész (fék- és kuplungbetét, gumitömítések, gömbcsuklók, lökésgátlók stb.) is cserére szorul.

Kétségtelen, hogy egy autó ilyenkor még viszonylag jól működik, hiszen még nem ért véget teljesen az élettartama. Azonban egyre gyakrabban igényel kisebb-nagyobb javításokat. Ha figyelembe vesszük a költségeket és az időráfordítást (és azt is, hogy sokszor az alkatrészek beszerzése is nehézkes), akkor valójában a látszólag olcsó használt autó sok esetben sokkal drágább lehet.

A használt autók beszerzésekor rendkívül fontos, hogy alaposan megfontoljuk lépéseinket. A csillogó külsejű járművek mögött sokszor elrejtőznek rejtett problémák, mint például a megviselt karosszéria vagy a kimerült motor. Nem mindig a legkevésbé futott, rendszeresen garázsban tartott autók a legjobb választások; érdemes más szempontokat is figyelembe venni a döntés előtt.

A nyirkos, szellőzetlen garázsban hosszú ideig parkoló autó sokkal gyorsabban romlik, mint az a jármű, amelyet rendszeresen használnak és egy jól karbantartott "csillaggarázsban" tárolnak. Az autó korának és futásteljesítményének megítélésében hasznos információt nyújthat a pedálok gumiburkolatának állapota és kopottsága (a kilométeróra állását pedig, mint tudjuk, nem érdemes vakon elhinni!). Hasonlóképpen, a gumiabroncsok kopásának mértéke és mintázata is sokat elárulhat a potenciális vásárlónak.

Itt is felhívják a figyelmet az átvizsgálás fontosságára:

Anélkül soha nem szabad megvenni egy használt autót, hogy aknára állítva -- netán aláfeküdve -- tüzetesen meg ne vizsgálnánk, vagy vizsgáltatnánk. Még aránylag a motorral kapcsolatban érheti a legkevesebb meglepetés az embert.

A megfelelő beállításokkal és némi alkatrészcserével akár 100 ezer kilométert is le lehet tudni egy autómotorral úgy, hogy az kiválóan működjön (legfeljebb egy kicsit több olajat igényel a megszokott mennyiségnél). Zárásként egy fontos tanács: régi nyugati autó vásárlása előtt érdemes megfontolni, hogy csak azok vállalkozzanak rá, akik maguk is jártasak a javításokban, és rendelkeznek a szükséges alkatrészek beszerzésének lehetőségével.

A használt autók beszerzése mindig is izgalmas, ugyanakkor bonyolult feladatnak számított, amely alapos előkészületeket követel meg. Éppen ezért elköteleztük magunkat amellett, hogy támogassuk Önt a döntésében. Külön rovatot szenteltünk ennek a témának, ahol részletes útmutatókkal és praktikus tanácsokkal segítjük a választást. Ezen kívül az Értékbecslő sorozatunk keretében érdekes és figyelemre méltó autótípusokat is bemutatunk, hogy Ön könnyebben rátaláljon álmai járművére.

Related posts