A sör íze veszélyben? Az éghajlatváltozás hatásai a kedvenc italunkra | szmo.hu A globális felmelegedés és az éghajlatváltozás nem csupán a természetre gyakorol hatást, hanem a sör ízére is. A hőmérséklet emelkedése és a szélsőséges időjárási események m


Az este elárasztották a platformot a búcsúvideók. A TikTokot betiltó törvény egy nappal Trump beiktatása előtt lépett életbe, aki megígérte, hogy talál valami megoldást arra, hogy visszahozza a nemzetbiztonsági kockázatokra hivatkozva lekapcsoltatott alkalmazást.

Az Egyesült Államokban vasárnap életbe lépett egy új törvény, amely megtiltja a TikTok működését az ország területén. Az alkalmazás csak abban az esetben folytathatta volna tevékenységét, ha kínai tulajdonosa, a ByteDance, hajlandó lett volna eladni azt egy amerikai vállalatnak. Jelenleg a TikToknak körülbelül 170 millió felhasználója van az Egyesült Államokban. A ByteDance azonban kijelentette, hogy nem kívánják értékesíteni a platformot, ami valószínűleg a kínai kormány beleegyezése nélkül nem is lett volna lehetséges.

"Sajnos a TikTok jelenleg nem érhető el. Szerencsések vagyunk, hogy Trump elnök jelezte, együttműködik majd velünk a megoldásban. Kérjük, maradjanak velünk!" - olvashatták az amerikai felhasználók, akik ekkor már nem fértek hozzá a tartalmakhoz.

A TikTok alkalmazás eltűnt az Apple és a Google amerikai alkalmazásboltjaiból. A döntés hátterében egy új törvény áll, amely 5000 dolláros (körülbelül kétmillió forintos) büntetést róna ki azon cégekre, amelyek továbbra is elérhetővé teszik ezt a platformot a felhasználók számára.

A TikTok az utolsó pillanatokig harcolt a sorsa ellen, még a hétvégén is intenzíven kérte a Biden-adminisztrációt és Donald Trumpot, hogy találjanak valamilyen megoldást. Szombat estig senki sem volt biztos abban, hogy mi fog történni, amikor a törvény életbe lép. Az amerikai kormány is bizonytalan volt, hiszen az Egyesült Államokban még soha nem fordult elő, hogy egyik napról a másikra blokkoljanak egy olyan alkalmazást, amelyet tízmilliók használnak - jelentette a New York Times.

A vállalat végül arra a következtetésre jutott, hogy nem vállal kockázatot, és saját kezdeményezésére lekapcsolja a platformot. Szombaton nyilvánosságra hozott közleményükben azt írták, hogy "a Biden-adminisztráció és az Igazságügyi Minisztérium által tett nyilatkozatok nem biztosították a szükséges garanciákat azok számára a szolgáltatók számára, akik kulcsszerepet játszanak a TikTok több mint 170 millió amerikai felhasználó számára történő elérhetőségének megőrzésében. Amennyiben a Biden-adminisztráció nem ad ki egy világos és határozott nyilatkozatot, amely megnyugtatja a legfontosabb szolgáltatókat a tiltás elmaradásáról, sajnos a TikTok működését január 19-én le kell állítanunk."

Alix Earle, aki már 7,2 millió rajongóval büszkélkedhet, érzelmekkel telve, könnyes szemmel osztotta meg érzéseit.

A szívem fáj. Ez a platform számomra nem csupán egy alkalmazás vagy munkahely; sokkal inkább egy érzelmekkel teli hely, ahol az életem darabkáit gyűjtögettem az elmúlt hat évben. Minden egyes nap megosztottam itt a barátaimmal és a családommal az élményeimet, a személyes harcaimat és a rejtett titkaimat. Annyi emlék köt ide, hogy nehezen tudnám elengedni.

A "For You" oldal tele van a felhasználók által kedvelt trendek és dalok inspirálta montázsokkal, amelyek sok esetben a világjárvány korai időszakára emlékeztetnek. Ekkor indult igazán felfelé a TikTok népszerűsége az Egyesült Államokban, és a platform egy új kreatív térként jelent meg a felhasználók számára.

Ahogy már említettük, a platformra vonatkozó tilalmakat egy olyan jogszabályhoz kötötték, amely az Ukrajna, Izrael és Tajvan számára biztosított katonai finanszírozás kérdéseit tárgyalja. Ezzel világossá válik, hogy az amerikai vezetés nem csupán technológiai, hanem nemzetbiztonsági kihívásként kezeli a TikTokot. A törvényhozók a nyilvánosságra hozott információk alapján úgy vélik, hogy a TikTok egy potenciális fenyegetést jelent, mivel megfigyelésre és dezinformációs kampányokra használható alkalmazás, amely érzékeny adatokat gyűjthet amerikai felhasználókról. Ráadásul feltételezik, hogy a kínai kormány is hozzáférhet ezekhez az adatokhoz. Ez a téma már jó ideje foglalkoztatja a demokraták és a republikánusok képviselőit egyaránt, nem beszélve a kiberbiztonsági szakértők aggodalmairól.

Bár a bírósági határozat miatt nem tudta keresztülvinni a rendeletét, a politikai nézetei hosszú ideig változatlanok maradtak. Az idő múlásával azonban a közösségi média profilja egyre népszerűbbé vált: jelenleg 14,8 millió TikTok-felhasználó követi, még annak ellenére is, hogy a választások óta nem posztolt új tartalmat. Ráébredve, hogy a TikTok jól szolgálja a politikai céljait, a kampány során váratlanul bejelentette, hogy "soha nem tiltaná be a TikTokot". Nemrégiben egy interjúban azt nyilatkozta, hogy "nagyon jó tapasztalatai vannak" a platformmal, mivel sok fiatal szavazót tudott elérni általa. "Ez a TikTok érdeme, így nem vagyok ellene" - tette hozzá Trump a The Hill szerint. Ezt a gondolatmenetet erősítette meg Mike Waltz, az újonnan kinevezett nemzetbiztonsági tanácsadó is, aki az EuroNewsnak nyilatkozva hangsúlyozta, hogy az új kabinet célja a TikTok megtartása, miközben "védelmet nyújt az amerikai polgárok személyes adatai számára".

Trump most mindenesetre úgy vág neki a második ciklusának, hogy a platformja teljes sötétségbe borult.

Ezzel kapcsolatban szombaton azt közölte, hogy "nagy valószínűséggel" megtalálja a módját, hogy 90 nappal meghosszabbítsa a TikTok működését, miután hétfőn hivatalba lép. A törvény csak akkor engedélyezi az elnöknek az eladás határidejének meghosszabbítását, ha "jelentős előrelépés" történik az eladásban. Nem világos, hogy Trumpnak akkor is joga lesz-e erre, ha a tilalom már hatályba lépett. A következő amerikai elnök azt is jelezte, hogy aláírhat egy végrehajtási rendeletet az alkalmazás betiltásának megkerülésére. Sokatmondó, hogy

A beszélgetés során olyan fontos kérdésekről esett szó, mint a kereskedelem egyensúlya, a fentanil krízis, valamint a TikTok és más aktuális témák. Az elhangzottak alapján egyértelmű, hogy közösen számos kihívást fogunk megoldani, és mihamarabb nekilátunk a feladatoknak. A The Wall Street Journalhoz közel álló források szerint a szingapúri üzletember a legnevesebb vendégek körében foglal majd helyet, köztük Elon Musk, az X platform tulajdonosa, Mark Zuckerberg, a Meta vezetője és Jeff Bezos, az Amazon alapítója.

Bár az utóbbi pár nap fejleményei sok TikTok felhasználóban reményt ébresztettek, az alkalmazás jövője továbbra is bizonytalan az Egyesült Államokban. A betiltás életbe lépett, ami óriási változásokat idézhet elő. A ByteDance veszteségei miatt kevesen hullajtanának könnyet, de azért érdemes megjegyezni, hogy nagy érvágás lenne a vállalatnak, ha véglegesen elveszítenék a TikTok amerikai piacát. A Business Insider szerint a platform 2024-ben 12,34 milliárd dollár hirdetési bevételt generált Amerikában. Ez több mint 4900 milliárd forint - amiből elvileg bőven futná a teljes Paks II beruházásra is.

A lap arra figyelmeztet, hogy a TikTok helyi megszűnésével a hirdetők nem csökkentik a hirdetési büdzséiket, hanem inkább átirányítják a ráfordításaikat más platformokra, mint például a Meta által üzemeltetett Instagramra és Facebookra, valamint a Google YouTube-jára. Ez a váltás több milliárd dolláros bevételnövekedést hozhat minden érintett cég számára. A MikMak hirdetési trendfigyelő adatai alapján a Yahoo Finance már észlelte, hogy ez a folyamat kezdetét vette: az utolsó negyedévben a reklámkiadások 21%-kal csökkentek a TikTok felületén.

A bevételeik jelentős variációkat mutatnak a követőtábor nagysága, az elköteleződés szintje, valamint a szponzorációs megállapodások függvényében. Azonban egy dolog biztos: mindegyikük számára fájdalmas lesz a platform elvesztése.

Az alkotók által megkereshető pénz elég összetett módon érkezik meg a bankszámlákra. A tartalom minőségének és népszerűségének függvényében részesülnek a platform évi több százmillió dollárból gazdálkodó TikTok Creator Alapjából, ami 2-4 centet fizet ezer megtekintésért. Ez nyilván csak az apró, amin felül még ott vannak az élő közvetítések közönségétől begyűjthető és pénzre váltható Live Gifts digitális ajándékok, illetve a TikTok Pulse bevétel-megosztó program, ami lehetővé teszi, hogy az alkotók részesüljenek a legnépszerűbb tartalmaik mellett megjelenő hirdetések bevételéből.

Bár az influenszerek jövedelmei általában nem nyilvánosak, mégis viszonylag könnyen megbecsülhetjük, hogy az egyes követőtáborok nagysága és elkötelezettsége alapján mennyit kereshetnek. A 10-50 ezer követővel bíró mikroinfluenszerek átlagosan 100-500 dollárt (kb. 40-200 ezer forintot) zsebelnek be, míg a közepes méretű, 100-500 ezres követőbázissal rendelkező influenszerek jövedelme 1000-5000 dollár (400 ezer - 2 millió forint) között mozog. A nagyobb, 500 ezernél több követővel rendelkező influenszerek pedig még magasabb összegeket kereshetnek, ami tükrözi a márkákkal való együttműködéseik értékét és a szélesebb közönség elérésének lehetőségét.

Ebből jól látszik, hogy mindazok az amerikaiak, akik a TikTokra építették a karrierjüket, most komoly bajban vannak - hacsak nem építettek ki hasonló méretű közönséget olyan további, különböző bevételszerzési lehetőségeket kínáló platformokon, mint például a YouTube, a Twitch vagy az Instagram.

A digitális marketing területén tevékenykedő amerikai cégek kétségbeesetten keresik az alkalmazkodás módjait a megváltozott körülményekhez. "Ez a pillanat a reklámipar számára szinte apokaliptikus" – nyilatkozta a Reutersnek az Influence & Inspire Consulting marketingcég alapítója. Kerry Perse hangsúlyozta, hogy a TikTok váratlan eltűnése kezdetben elképzelhetetlennek tűnt, ám az utóbbi hetek eseményei drámaian megváltoztatták a helyzetet. "Azt gondoltuk, hogy ha problémák merülnek fel, azok fokozatosan, lassú folyamat keretében bontakoznak ki, nem pedig ilyen váratlanul" – tette hozzá, világossá téve, hogy nemcsak a platform felhasználói, hanem a digitális hirdetési szektor is óriási kihívásokkal néz szembe a betiltás következtében.

A TikTok munkatársai és hirdetőpartnerei egyre inkább bizonytalanságban érzik magukat. A vállalat ugyan kínál visszatérítési garanciát az olyan kampányok számára, amelyek a tilalom bevezetésének időszakában vagy azt követően zajlottak volna, de sok felhasználó már most elkezdte letölteni saját adatait és tartalmait, hogy elkerülje az évek kemény munkájának elvesztését egy esetleges teljes leállás miatt. Ez a fajta pánik komoly kihívások elé állítja az üzletmenetet.

A platform különösen a fiatalabb korosztályok körében vált a hirdetők számára nélkülözhetetlenné, főként a videóalapú e-kereskedelem népszerűsítése révén. Elemzések alapján az amerikai TikTok-felhasználók 43,8%-a már vásárolt a platformon, ami jól mutatja a közösségi média kereskedelmi potenciálját.

A Bloomberg és a The Wall Street Journal arról is írt, hogy a kínai hivatalnokok komolyan mérlegelik az értékesítés forgatókönyvét. A nem hivatalos tervek arról szólnak, hogy a TikTok pekingi anyavállalata, a ByteDance Elon Musknak adná el az applikáció amerikai működtetésének jogát. Musk már korábban is jelentős hatást gyakorolt a közösségi média világára azzal, hogy gyökeresen átalakította az egyik legbefolyásosabb oldalt, a megboldogult Twittert (ma X), ami az amerikai választások hajrájában a dollármilliárdos kampányeszközévé vált.

Bár a ByteDance korábban világossá tette, hogy nem áll szándékában eladni az alkalmazást, a TikTok vezetőjének érkezése Trump beiktatására azt sugallja, hogy a tárgyalások mögött komoly szándékok húzódhatnak. Egy ilyen megállapodás papíron akár logikusnak is tűnhet. Ha Elon Musk valóban megvásárolná a TikTok amerikai részlegét, azzal mind ő, mind Donald Trump a fiatal közösségi média felhasználók szemében hőssé válhatna. Ezzel párhuzamosan a kínai kormány számára is adódna egy lehetőség, hogy a TikTokot olyan személynek értékesítse, akivel baráti viszont ápol, és akire befolyással bírhat.

Ha mindez még nem lenne elegendő érv, érdemes megemlíteni a Musk vezetése alatt süllyedő X platformot, amelynek a TikTok lehetséges megvásárlása segíthetne a talpra állásban. Miközben a Twitter utódja folyamatosan hirdetőket veszít, a TikTok dinamikusan terjeszkedik. Az Emarketer elemzőcég becslése szerint a TikTok bevétele az Egyesült Államokban idén akár 15,53 milliárd dollárra is rúghat - persze ehhez szükség lenne arra, hogy valamilyen módon újra engedélyezzék a működését. Sok szakértő már elgondolkodott a lehetséges forgatókönyveken, így a TikTok amerikai felhasználói még mindig reménykedhetnek a kedvező kimenetelben.

Related posts