Karácsonyi ajándék visszavitele? Ezt most mindenkinek érdemes tudnia!

Hosszú hetek izgalma és készülődése után végre elérkezett a karácsonyi vásárlási időszak, amely sokunkat elragadott. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége összegyűjtötte azokat a fontos szempontokat, amelyekre érdemes figyelmet fordítani, hogy az ajándékozás örömteli élmény legyen, ne pedig bosszúság forrása. Kispál Edit, a szövetség szóvivője, szívesen válaszolt az InfoRádió érdeklődő kérdéseire, hogy segítsen eligibilizálni a vásárlási döntéseinket.
A fogyasztóvédelmi jogszabályok értelmében a fogyasztói státusz kizárólag természetes személyekre vonatkozik. Ez azt jelenti, hogy ha céges számlát használunk vásárlásaink során, akkor nem élvezhetjük azokat a plusz jogokat, amelyek a fogyasztókat megilletik. Kispál Edit, a FEOSZ szóvivője, arra hívja fel a figyelmet, hogy ezt fontos észben tartani.
"A kötelező jótállásra vonatkozó jogszabályokkal kapcsolatosan szeretném hangsúlyozni, hogy bizonyos termékek, amelyeket céges számlára vásárolunk, nem esnek a kötelező jótállás hatálya alá. Emellett, ha online vásárlás történt, nem áll módunkban 14 napon belül indokolás nélkül visszalépni a vásárlástól. Továbbá, a jogviták rendezésére szolgáló békéltető testülethez való fordulás lehetősége is kizárt számunkra. Mindezek a szabályok kizárólag természetes személyekre vonatkoznak" - fejtette ki.
Ha a nem hibás termékek cseréjéről van szó, és meggondoltuk magunkat, a helyzet a következő: hagyományos boltban vásárlás esetén, ha a termék hibátlan, de otthon mégis rájövünk, hogy nem tetszik, nem megfelelő a mérete, vagy éppen túl sokat vásároltunk ajándékba, a bolt nem köteles kicserélni a terméket, másikra átváltani vagy lehetőséget biztosítani a levásárlásra. Ezek a lehetőségek csupán hibás teljesítés esetén érvényesek, akkor áll fenn jogi kötelezettség.
"Mindig érdemes előre rákérdezni, amikor boltban vásárolunk, hogy van-e erre lehetőség, mert nagyon sok hagyományos üzlet is - főleg karácsonyi időszakban - felajánlja, hogy 15-30 napon belül, ha sérülésmentesen visszaviszi a terméket az illető, akkor le lehet vásárolni a vételárat" - figyelmeztetett Kispál Edit.
A blokk, a nyugta, a számla továbbra is nagyon fontos.
"Vásárlásaink során mindig adásvételi szerződést kötünk, még akkor is, ha sokan ezt nem is sejtik. Az írásbeli nyomtatvány, amely ezt igazolja, nem más, mint a számla, a nyugta vagy a blokk. Ezek a dokumentumok bizonyítják, mikor, kitől, mit és mennyiért vásároltunk. Ha reklamáció esetén nem tudjuk felmutatni ezeket a bizonylatokat, az üzlet joggal állíthatja, hogy nem bizonyított a szerződéses kapcsolat a felek között" - hangsúlyozta Kispál Edit.
A webáruházak világában a vásárlások száma az utóbbi időszakban jelentősen megnőtt. Számos olyan online bolt létezik, ahol a vásárlók csak a termékekre és a vonzó árakra támaszkodhatnak, mivel a kereskedőkről szinte semmiféle információt nem találunk. Ez a helyzet különösen problémás lehet, ha a termék visszaküldésére vagy bármilyen más jellegű reklamációra kerülne sor, hiszen ilyenkor gyakran nem tudjuk, hogy kihez fordulhatnánk segítségért.
Mielőtt webáruházból vásárolnánk, elengedhetetlen, hogy alaposan átnézzük az információkat, például a kapcsolat fül alatt, az elérhetőségeknél és az általános szerződési feltételeknél. Fontos, hogy világosan szerepeljen, melyik cégről van szó, hol található a székhelye, rendelkezik-e cégjegyzékszámmal, adószámmal, és egyéb elérhetőségekkel. Ha ezeket az adatokat megtaláljuk, nagyobb bizalommal vághatunk bele a vásárlásba, hiszen így könnyebben érvényesíthetjük jogainkat, ha később reklamálnunk kellene. Ha viszont hiányoznak ezek az információk, érdemes kétszer is átgondolni a vásárlást, mert ez gyanús lehet.
"Ez a webáruház nem megbízható, ezért érdemes elkerülni a vásárlást itt."
- nyomatékosította.
Az akciós termékek esetében is érvényesek a hibás teljesítésre vonatkozó általános szabályok. Ezért jogunkban áll kérni a hiba kijavítását, a termék cseréjét, az ár csökkentését, vagy akár a vételár visszatérítését is.
"Kispál Edit elmondta, hogy a leárazásnak csupán egyetlen korlátja van: ha a termék hibás. Például, ha a telefon hátlapja karcos, akkor emiatt a hiba miatt nem emelhetünk minőségi kifogást. Ugyanakkor, ha a készüléknek más problémái vannak, akkor természetesen jogunk van reklamálni."