Vitézy Dávid: Ezzel idegesíti Lázár Jánost.


Vitézy Dávid a fővárosi közlekedés jövőjével és a látványtervek körüli politikai vitákkal kapcsolatban osztotta meg gondolatait a fővárosi közgyűlés előtt rendezett háttérbeszélgetésen. A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetőjeként részletesen vázolta Erzsébetváros forgalomcsillapítási elképzeléseit, valamint a trolibusz- és villamosfejlesztésekhez fűződő ambícióit. Emellett reagált a politikai támadásokra is, amelyek érintették tevékenységét és elképzeléseit.

Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője egy háttérbeszélgetés keretein belül osztotta meg gondolatait a főváros közlekedésének, városfejlesztésének és egyéb aktuális kérdéseinek alakulásáról, mindezt a fővárosi közgyűlés előtti napon. Az esemény során részletesen tárgyalta az Erzsébetvárosban tervezett forgalomcsillapítási lépéseket, a villamos- és HÉV-fejlesztési projekteket, valamint a fővárosi cégvezetői pályázatok aktuális helyzetét. Emellett megemlítette a BKK legújabb áremelését is, amely szintén fontos téma a fővárosi közlekedés jövőjét illetően.

Az egyik legfontosabb bejelentés az Erzsébetváros forgalomcsillapításáról szóló terv, amely Vitézy Dávid korábbi javaslatán alapul. A frakcióvezető egy friss Medián kutatásra hivatkozva részletesen ismertette a budapesti és VII. kerületi közlekedési szokásokat.

Megfigyelhető, amit korábban említettünk, hogy Budapesten a lakosság csupán 39%-a támaszkodik elsődlegesen az autóra. Ezzel szemben, ha a VII. kerületet vizsgáljuk, itt ez a szám lényegesen alacsonyabb, mindössze 21%-ra tehető.

„Tedd különlegessé a mondandódat!” – hangoztatta Vitézy Dávid, aki úgy véli, hogy ez megerősíti a forgalomcsillapítással kapcsolatos elképzeléseiket.

Ez nem azt jelenti, hogy nem kell arra a 21 százalékra figyelni, nem kell lakossági parkolóhelyek számát növelni

- tette hozzá.

A kutatás eredményei azt is felfedik, hogy a VII. kerület lakói körében a közlekedési lehetőségek közül a többség a közösségi közlekedést választja. A buszok, villamosok és a gyaloglás népszerűsége egyértelműen felülmúlja az autóhasználatot a helyiek körében.

Vitézy Dávid hangsúlyozta a sétálóutcák népszerűségét: "Budapesten a sétálóövezetek alapvetően kedvező megítélésnek örvendenek, hiszen a lakosság 50:43 arányban támogatja azokat. Különösen figyelemre méltó, hogy a VII. Kerületben a sétálóutcák fejlesztése iránti támogatottság eléri a 60 százalékot."

A tervek szerint a Madách tér árkádjait követően a Dob utca egyes szakaszait, valamint a Kazinczy utca bizonyos részeit gyalogos övezetté alakítják. Ezen átalakítás részeként a kerület kezdeményezésére a Csányi utcából sétálóutcát hoznának létre a Klauzál téri piac környékén.

A terrorizmusvédelmi szempont is megjelenik egyébként az ügyben, hogy az ortodox zsidó közösségek kérték azt, hogy ne lehessen menni autóval az épületeik elé

- árulta el Vitézy Dávid.

Az új forgalmi rend június 21-től indul, és körülbelül két hónap után, augusztus végén értékelik, majd szeptembertől eldöntik, mi maradjon meg belőle és mi nem.

Tehát a tapasztalatok be lesznek építve, semmi nem végleges, ugyanis egyelőre táblákkal, esetleg növényekkel zárjuk csak le a területeket, a teljes átalakítások csak az értékelés után kezdődnek

- fogalmazott a frakcióvezető.

Vitézy Dávid kiemelte, hogy ezzel egy időben a trolibuszok "felszabadítása" is folyamatban van.

"A Dohány utcában a mai napon véget értek a munkálatok, így a trolibuszok most már akadálytalanul közlekedhetnek. Május elején, a hosszú hétvége után pedig megkezdődik a munka a Nefelejcs utcában, ahol a jelenlegi 45 fokos parkolást párhuzamosra alakítják át, hogy a 78-as troli se akadjon el. Ezt követően a Wesselényi utca is sorra kerül." - részletezte a helyzetet.

Vitézy Dávid alaposan ismertette a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos fejlesztésének koncepcióját és terveit.

Célunk, hogy megvalósítsuk a pesti fonódó projektjét a budai példáját követve. Karácsony Gergely többször is ígéretet tett erre, azonban eddig nem valósult meg semmi, csupán néhány Facebook-bejegyzés maradt utána.

„Ez egy érdekes megjegyzés volt Vitézy Dávidtól.”

A tervek alapján a 14-es villamos vonala a Deák téren fog összeérni a 47-es és 49-es villamosokkal, ami szorosan összefonódik a rákosrendezői fejlesztésekkel is.

"Amennyiben a Rákosrendező projekt a tervek szerint valósul meg, lehetőség nyílik a 69-es villamosvonal indítására is, amely a 14-es vonal mentén haladva elérné a Deák teret. Ez a fejlesztés teljesen új dimenziókat nyitna a villamos közlekedésben" - fejtette ki a frakcióvezető.

Szerdán a fővárosi közgyűlés döntést hozhat az új vonal tervezésének elindításáról.

A villamoshálózat fejlesztésére irányuló beruházások uniós támogatásokból, az IKOP+ keretein belül valósulnának meg. Jelenleg azonban Vitézy Dávid szerint a fővárosnak egyetlen forintnyi támogatása sincs ebből a keretből, mivel az elmúlt három év során a kormány nem fordított egyetlen fillért sem Budapestre vagy vidékre. A rendelkezésre álló forrásokat 2029-ig fel kell használni, ezért Vitézy Dávid arra számít, hogy a ciklus végéhez közeledve a kormány igyekezni fog a rendelkezésre álló uniós pénzeket aktiválni. Ebben az esetben azok a fejlesztések élveznek majd prioritást, amelyek már elkészített tervezettel rendelkeznek, amiért Vitézy Dávid "siet" az előkészítési folyamatokkal.

"Fontos, hogy most nekikezdjünk a tervezési folyamatoknak, mert könnyen olyan helyzetbe kerülhetünk, ahol azok, akiknek már 2026-ra konkrét elképzeléseik vannak, bármilyen kormány is legyen hatalmon, azt fogják mondani, hogy inkább megvalósítják a projekteket, minthogy vissza kelljen téríteniük az EU-nak. Nekünk viszont már készen állnak a terveink, és biztosak vagyunk benne, hogy 2029-re be tudjuk fejezni a munkát. Legalább öt hasonló projektet kellene még létrehoznunk, de sajnos jelenleg nincs elegendő forrás erre" - fejtette ki.

Ezzel kapcsolatban a frakcióvezető megjegyezte, hogy sokszor szokták támadni, amiatt, hogy olyan dolgokra is készül tervezet, amelyre még nincs forrás.

Lázár János mindig ezzel a témával jön elő, Karácsony Gergely pedig a kampány alatt azzal támadott minket, hogy milliárdokat költöttünk látványtervekre. A holnapi közgyűlésen pedig két olyan napirendi pont vár ránk - a Szegedi úti felüljáró és a Budai Fonódó -, amelyekről csak azért tudunk szavazni, mert mi anno megvalósítottuk ezeket a projekteket.

- fogalmazott Vitézy Dávid.

"Amennyiben ez a legfőbb vád irányomban, akkor bátran kijelenthetjük" - fogalmazott Vitézy Dávid, aki úgy véli, hogy a HÉV fejlesztésének csupán azért van némi esélye, mert léteznek előkészített, építési engedéllyel rendelkező tervek.

A háttérbeszélgetés keretében Vitézy Dávid bemutatta a Podmaniczky Mozgalom további javaslatait is. Kiemelte a Vásárcsarnok felújításának fontosságát, amely véleménye szerint "kezdi elveszíteni vonzerejét". Hozzátette, hogy "bármelyik európai főváros örömmel áldozna arra, hogy ilyen létesítménnyel büszkélkedhessen".

A mozgalom azt javasolja, hogy bővítsék az utasvárók számát, mivel jelenleg körülbelül 1100 várakozóhely található a város területén. Az elképzelés szerint legalább 300 új utasvárót kellene létrehozni a legforgalmasabb pontokon, mint például a Déli pályaudvar, Újpest-központ, vagy az Andrássy út és Bajcsy-Zsilinszky út kereszteződése.

Vitézy Dávid éles kritikát intézett a MOHU (MOL Hulladékgazdálkodási Zrt.) irányába, mivel a cég módosította a kukásautók menetrendjét, ezáltal a reggeli csúcsforgalomban jelentős fennakadásokat idézve elő.

A beszélgetés során szó esett a kelenföldi kollégium területére tervezett beruházásról is, amellyel a főváros új lakáspolitikai modellt kíván bevezetni.

Az ingatlanok értékesítése során olyan megállapodások nélkül zajlott a folyamat, amelyek kötelezővé tették volna a beruházások végrehajtását a lakhatási válság mérséklése érdekében.

Vitézy Dávid kritikával illette a korábbi megközelítéseket.

Az új rendszert a kelenföldi kollégium eladásával mutatta be a frakcióvezető, ahová szerinte több mint ezer lakásos épületet lehetne felhúzni. A leendő beruházó felé az lesz az elvárás, hogy a lakások 15 százalékát (vagyis ezer lakásnál 150 lakást) a piaci ár 80 százalékáért adjon bérbe a budapesti laksáügynökségnek, akik ezt bérbe tudják adni a rászorulóknak.

A tervek először minőségi ellenőrzésen esnek át, hogy biztosítsák azok megfelelőségét. Ezt követően egy építészeti és urbanisztikai kontroll zajlik, amely meghatározza, hogy milyen típusú építkezések engedélyezettek a területen. Azok, akik sikeresen teljesítik ezeket a lépéseket, licitálhatnak arra, hogy hány lakást adnak vissza a lakásügynökségnek a piaci árnál kedvezőbb áron. A licit győztese az lesz, aki legalább 150 lakást vállal. Előfordulhat, hogy 152 lakással lehet nyerni, de ha valaki 250 lakást ajánl, az már komoly versenyt jelenthet, és a végső kimenetel a piaci helyzettől függ.

- kifejtette.

"Júniusban megnyílik a lehetőség a Rákosrendező urbanisztikai tervpályázatára" - jelentette be.

A birtokbavétel érdekében egyeztetések zajlanak a Budapesti Közművek és a MÁV között, és bár a folyamat lassan halad, a nyári hónapokban megtörténhet a birtokbavétel.

"Amint ez a folyamat elindul, megkezdjük a lezárást, rögzítjük videón, és a fővárosi rendészeti hatóság járőrei is a helyszínre érkeznek, mivel a MÁV ezen a területen ma nem biztosít védelmet" - nyilatkozta Vitézy Dávid.

A városi fejlesztésekhez kapcsolódó tervpályázat várhatóan 2026-ban zárul le.

A háttérbeszélgetés során alaposan megvitatták a fővárosi cégvezetői pályázatok aktuális helyzetét. Vitézy Dávid kiemelte, hogy az öt érintett cég közül háromnál – a gyógyfürdő, a vagyonkezelő és a közművek területén – sikerült elegendő számú megfelelő pályázót azonosítani, akiket érdemes lenne a meghallgatásokra behívni.

"Az a tegnapi állás, hogy az öt cégből három esetében talált annyi számon megfelelő jelöltet a bizottság, akit egyáltalán meghívni, meghallgatásra behívni érdemes. Ez három-öt, cégig változó szám. Ez nem azt jelenti, hogy jók lesznek, de hogy állásinterjúkra behívjuk őket, erre alkalmasak" - fogalmazott Vitézy Dávid.

A BKK és a BKV vonatkozásában azonban nem sikerült három megfelelő jelöltet találni, így egy új jelentkezési kör indítását javasolják.

"A bizottság korábban elfogadott szabálya szerint három a mérvadó határ. Amennyiben három érvényes pályázat nem érkezik be, javasoljuk a főpolgármesternek, hogy indítson új pályázati kört" - nyilatkozta a frakcióvezető. Hozzátette, hogy természetesen Karácsony Gergely dönthet úgy is, hogy nem hosszabbítja meg a pályázati határidőt. A már jelentkezett és továbbjutott pályázóknak viszont nem szükséges újra pályázniuk.

Vitézy Dávid kifejezte véleményét a városvezetést ért kritikákkal kapcsolatban, miszerint a hivatalban lévő vezetés "Gyurcsány embereit" kívánja megtartani a pozícióikban.

Nehéz olyan elkötelezetten dolgozni, mint ahogyan én teszem, hogy megakadályozzam, hogy Gyurcsány emberei a főváros kifizetőhelyeinél jelen legyenek.

- hangoztatta.

Kiemelte, hogy a cégvezetői pozíciókra való jelentkezés nyitott mindenki számára, azonban ez nem garantálja, hogy minden jelentkezőt meghívnak a meghallgatásra.

Bármilyen hülye pályázhat, de nyilván a büntetőeljárásokban érintett és különböző kétes előéletű figurákat nem fog még csak meghallgatni sem a bizottság. Nem ment el az eszünk

- fogalmazott a frakcióvezető.

Vitézy Dávid hangsúlyozza, hogy a cégvezetők kiválasztásának folyamata rendkívül sajátos körülmények között zajlik. Ennek következtében lehetséges, hogy bizonyos pozíciókban a korábbi vezetők maradnak a helyükön. A frakcióvezető megjegyzi, hogy "minden újonnan kinevezett vezetőt azonnal támadások kereszttüzébe fognak állítani, mindkét oldalról", ami a kampány előszobájában különösen érzékeny szituációt teremt.

A háttérbeszélgetés végén Vitézy Dávid bejelentette, hogy hosszabb lesz a metrók üzemideje, vagyis az utolsó metrók éjfél körül hagyják el a belvárost, sőt hétvégente még tovább maradnak majd üzemben, ugyanis egészen éjjel 1 óráig járnak a metrók. Hozzátette, ez nemcsak pontszerű beavatkozás, hanem az utolsó csatlakozó buszok is később indulnak 20-30 perccel.

Az intézkedés június 1-jétől kerül végrehajtásra, és a vonaljegy árának 500 forintra emelésével biztosítják a szükséges forrást. Ezt követően az éjszakai buszhálózat átalakítására fókuszálnak, amelyet az év végére terveznek bevezetni.

A frakcióvezető kifejtette, hogy jelenleg több nappali buszhálózat átalakítása van folyamatban, melyek célja a főváros közlekedési viszonyainak javítása.

Related posts