A szakképzés egyre inkább a projektalapú oktatás irányába halad, ahol a tanulók valós problémák megoldásán dolgoznak, így fejlesztve gyakorlati készségeiket és kreativitásukat.


A munkaerőpiac elvárásai a szakképzés terén olyan fiatalokat igényelnek, akik nem csupán a szakmai ismeretek birtokában vannak, hanem önálló gondolkodásra, kreativitásra és csapatmunkára is képesek. A Heves Vármegyei Szakképzési Centrum ennek megfelelően folyamatosan fejleszti oktatói képzését, és aktívan megosztja tapasztalatait más intézményekkel, hogy a legjobban felkészítse diákjait a jövő kihívásaira.

A szakképzés területén egyre nagyobb teret nyer a projektalapú oktatás. Ez a kezdeményezés öt évvel ezelőtt indult, és az eddigi tapasztalatok biztatóak voltak. Ennek hatására a cél, hogy a módszertant minél szélesebb körben és több ágazatban alkalmazzák. Október 21-én a Heves Vármegyei Szakképzési Centrum szervezett egy konferenciát „Projektoktatás a szakképzésben” címmel. Az esemény során tíz partnercentrum képviselői osztották meg egymással a legjobb gyakorlataikat és tapasztalataikat, míg a szakképzés vezetői beszámoltak a jövőbeni irányelvekről és a rendelkezésre álló támogatási lehetőségekről.

Pölöskei Gáborné, az Innovatív Képzést Támogató Központ stratégiai főigazgatója hangsúlyozta, hogy elkötelezettek az újítások elősegítése mellett. A központ különféle továbbképzésekkel és webináriumokkal áll a résztvevők rendelkezésére, folyamatosan figyelemmel kísérik az őket foglalkoztató témákat és kihívásokat. Ezen kívül munkacsoportokat és tanácsadói hálózatokat alakítanak ki, hogy még hatékonyabban támogathassák a szakmai fejlődést. A szakképzési reform bevezetésével párhuzamosan alaposan tanulmányozták Svájc, Ausztria és Németország rendszereit, ahol már sikeresen alkalmazták a projektalapú oktatást. A diákokkal közösen megálmodott ötleteket valósítanak meg, amelyek során figyelembe veszik érdeklődésüket és kreativitásukat. Ez a folyamat különösen fontos, mivel az együttműködés és a közös gondolkodás kulcsfontosságú a jövő oktatási módszereinek sikerében.

Hangsúlyozta, hogy a projekteket eltérő időtartamok jellemzik, és figyelembe kell venni az iparági sajátosságokat is. A közös munka végén egy záróvizsga következik, ahol a résztvevőknek be kell mutatniuk a gyakorlati eredményeket, valamint számot kell adniuk a szükséges elméleti tudásról is.

Vida Tamás, a Karcagi Szakképzési Centrum főigazgatója elmondta, egyes intézményeik már hamarabb elkezdték a projektoktatást, az ő tapasztalataik alapján igyekeztek a centrum összes intézményében bevezetni a módszert. Kollégáik kedvelik, bár sok nehézséget okozott az első időszak, a diákok viszont kifejezetten szeretik a feladatokat. Ez egy olyan terület, amelyet örökké lehet tanulni. A külsős együttműködések a szakmai feladatokon túl emberi, kulturális kapcsolat is kialakul a partnerekkel.

Milibák-Veres Erika, a Heves Vármegyei Szakképzési Centrum vezetője hangsúlyozta, hogy a karcagiakkal együttműködve olyan kihívásokat tárnak fel, amelyek számos szakképzési intézményt érintenek. Innovatív közösségként folyamatosan bővül a soruk, ahová egyre többen csatlakoznak, hogy közösen keressenek megoldásokat.

Related posts