Egy újabb válság küszöbén állunk, amely globális szinten megakaszthatja az autógyártás folyamatát.

Megismétlődni látszik a néhány évvel ezelőtti beszállítói válság: ahogy akkor, most is integrált áramkörből várható hatalmas hiány.
Csak néhány hétre elegendő készlet maradt, és utána vége: ezzel a megdöbbentő hírrel állt elő ügyfelei előtt a holland Nexperia. A vállalat integrált áramkörök, közismertebb nevükön chipek előállításával foglalkozik, különösen az autóipari alkalmazások terén. Bár nem a legmodernebb technológiával készült chipekről van szó, szerepük elengedhetetlen: a legalapvetőbb funkciókat irányítják a világ számos autójában. A Nexperia alkatrészei például a műszerfalon és a kormánykapcsolókon találhatók, és nélkülük az autók gyártása gyakorlatilag lehetetlenné válik. Nélkülük nem működik a világítás, nem állítható a klímaberendezés, és az ablakok sem nyithatók vagy zárhatók.
A Nexperia válságát a Peking és Washington közötti vámháború idézte elő.
A Nexperia egy holland székhelyű vállalat, amely a félvezetőiparban tevékenykedik. Története akkor kezdődött, amikor az NXP, egy jelentős holland félvezetőgyártó óriás, eladta egyik üzletágát két kínai befektetőnek. Két évvel később, 2019-ben, új kínai befektetők léptek a képbe, és a cég vezetését is egy kínai vállalkozó, Dzsang Sedzseng vette át, így tovább bővítve a nemzetközi kapcsolatait.
Miután 2024-ben Kína és az USA kölcsönösen kereskedelmi korlátozásokat vezetett be egymással szemben - az amerikai büntetővámokra válaszul Kína korlátozta a ritkaföldfémek exportját -, az USA tavaly decemberben feketelistára tette a Nexperia anyavállalatát, a Wingtechet, majd idén ősszel kiterjesztette ezt a tilalmat annak minden leányvállalatára is.
A holland kormány a következő napon - egy vészhelyzeti jogszabály és nemzetbiztonsági megfontolásokra hivatkozva - átvette a cég irányítását. E lépésre azonban Peking ellenségesen reagált, és korlátozta a Nexperia kínai gyárai és beszállítói exportengedélyeit.
Az európai és észak-amerikai autógyártók szövetsége által megfogalmazott helyzet valóban aggasztó, és nem csupán az autóipart érinti, hanem messzemenő következményekkel jár a megcélzott márkák által működtetett országokra és régiókra is. A kihívások sokrétűek, és a hatásuk széleskörű lehet.
Ez már nem az első alkalom, hogy az autóipar ilyen komoly válsággal néz szembe.
A legtöbb autógyártó jelenleg óvatosan nyilatkozik a helyzetről, ugyanakkor a kézenfekvő megoldás - miszerint más beszállítóktól szerzik be a szükséges alkatrészeket - nem biztos, hogy hatékonyan működik. Egyrészt az ilyen alkatrészeket csupán néhány gyártó készíti, és ezek a termékek jellemzően minimális haszonkulccsal bírnak, de óriási mennyiségben szükségesek. Másrészt, bármennyire is egyszerűek a Nexperia chipjei, az autóipari és biztonsági tanúsítványok megszerzése nélkülözhetetlen ahhoz, hogy ezeket az alkatrészeket beépíthessék az autókba, így a kiváltásuk nem olyan egyszerű feladat, mint amilyennek tűnik.